با همکاری انجمن علمی گیاهان دارویی ایران
اقتصاد و بازاریابی
بررسی اثر تخصصی شدن واردکنندگان زعفران بر صادرات ایران

سارا باغبان حقیقی؛ علیرضا ثانی حیدری؛ حامد رفیعی؛ میلاد امینی زاده

دوره 10، شماره 2 ، تیر 1401، ، صفحه 179-194

https://doi.org/10.22048/jsat.2022.305909.1439

چکیده
  کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشور از طریق افزایش تولید، صادرات، اشتغال و تأمین نیازهای غذایی دارد. از اینرو، با توجه به اهداف راهبردی کشور به منظور توسعه صادرات غیرنفتی‌‌، محصول زعفران یکی از محصولات مهم صادراتی بخش کشاورزی ایران به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر با کاهش صادرات در بازارهای هدف رو به رو بوده است. از سوی دیگر پیچیدگی‌های ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
سنجش کارایی صادرات زعفران ایران

حسین محمدی؛ میلاد امینی زاده؛ حنانه آقاصفری

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 69-83

https://doi.org/10.22048/jsat.2022.297596.1432

چکیده
  کارایی صادرات بیانگر فاصله میزان صادرات واقعی صادرکنندگان از ظرفیت صادراتی بالقوه آن­ها در بازارهای هدف است که امروزه سنجش آن اهمیت قابل توجهی در راستای توسعه صادرات و تحلیل رقابت­پذیری آن­ها دارد. صادرات زعفران به عنوان با ارزش­ترین محصول کشاورزی جهان، اهمیت زیادی برای ایران دارد که در سال­های اخیر با کاهش­ روبرو بوده ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی الگوی تخصصی شدن صادرات زعفران ایران در بازارهای هدف

میلاد امینی زاده؛ حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی

دوره 8، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 609-624

https://doi.org/10.22048/jsat.2020.220554.1383

چکیده
  تئوری­های تجارت بین­المللی بر تخصصی شدن کشورها تأکید داشته و شرط انتفاع از تجارت را تخصصی شدن عنوان کرده­اند. ایران در صادرات زعفران به عنوان یکی از محصولات مهم و ارزآور کشور به بازارهای هدف با نوسانات و تغییراتی روبرو بوده است که تخصصی شدن در این بازارها را با تردید روبرو کرده است. از این رو، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
تعیین ساختار بازارهای هدف زعفران و تحلیل اثرگذاری آن بر صادرات ایران

ناصر آسیابانی؛ حامد رفیعی؛ میلاد امینی زاده؛ الهام مهرپرور حسینی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 421-426

https://doi.org/10.22048/jsat.2020.217710.1379

چکیده
  با توجه به رقابت روزافزون در بازارهای جهانی، نیاز به شناخت جامع بازارهای هدف جهت اتخاذ برنامه­های بازاریابی اهمیت چشمگیری دارد. یکی از مولفه­های اثرگذار در انتخاب استراتژی­های بازاریابی در سطح بین­المللی بررسی ساختار بازار کشورهای واردکننده است. لذا این مطالعه دو هدف اصلی تعیین ساختار بازار کشورهای مهم واردکننده زعفران ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
سنجش نگرش کشاورزان نسبت به کشاورزی پایدار و تأثیر آن بر بهره‌وری کل عوامل تولید؛ مطالعه موردی کشت‌بوم‌های زعفران شهرستان گناباد

آرش دوراندیش؛ محمدرضا رمضانی؛ میلاد امینی زاده

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 99-177

https://doi.org/10.22048/jsat.2019.169646.1335

چکیده
  افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی امری ضروری است و با روند رو به رشد جمعیت، نیاز به ابداع سیستم‌های با بهره‌وری بالا پررنگ‌تر می‌شود، اما فعالیت‌های زراعی همواره با آثار زیست محیطی همراه بوده است. بنابراین دو مقوله بهره‌وری و پایداری کشاورزی باید به صورت همزمان مورد توجه قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر بهره‌وری ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
ارزیابی اثر عضویت ایران در موافقت‌نامه‌های تجاری بر صادرات زعفران

میلاد امینی زاده؛ علیرضا کرباسی؛ اندیشه ریاحی؛ محمدرضا رمضانی

دوره 7، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 537-549

https://doi.org/10.22048/jsat.2019.127121.1292

چکیده
  امروزه کشورهای در حال توسعه به منظور دستیابی به بازارهای هدف ایمن‌تر و کاهش موانع تجاری، سعی به حضور در توافق‌نامه‌های تجاری دارند. ایران نیز در موافقت‌نامه‌های تجاری سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) و نظام جهانی ترجیحات تجاری (GSTP) حضور دارد. با وجود آن که به طور عمومی این باور وجود دارد که حضور در موافقت‌نامه‌های تجاری به طور کلی ...  بیشتر

کشاورزی و علوم پایه
بررسی عوامل اثرگذار بر مصرف کودهای شیمیایی در مزارع زعفران (مطالعه موردی: شهرستان گناباد)

آرش دوراندیش؛ محمدرضا رمضانی؛ میلاد امینی زاده

دوره 7، شماره 3 ، مهر 1398، ، صفحه 359-376

https://doi.org/10.22048/jsat.2018.120688.1289

چکیده
  یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی و صادراتی کشاورزی ایران زعفران است که تولید آن منبع اصلی درآمد بسیاری از مناطق روستایی در شرق کشور به­شمار می‌آید. با این وجود، عملکرد مزارع زعفران طی سال‌های 1394-1350 حدود 36 درصد کاهش یافته است. شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی به­عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران در ایران نیز با این مشکل ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی نقش تحریم‌های تجاری و بحران اقتصادی جهانی بر صادرات زعفران ایران

آرش دوراندیش؛ میلاد امینی زاده؛ اندیشه ریاحی؛ الهام مهرپرور حسینی

دوره 6، شماره 4 ، دی 1397، ، صفحه 499-511

https://doi.org/10.22048/jsat.2017.85769.1231

چکیده
  زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی کشاورزی ایران است که در سال‌های اخیر نتوانسته جایگاه خود را در بازار جهانی حفظ و تقویت کند. دو پدیدة تحریم‌های تجاری اتحادیة اروپا علیه ایران (2014-2006) و بحران اقتصادی جهانی (2009-2007) به ترتیب به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد و جریان تجاری ایران اثرگذار بوده‌اند. با توجه به روند نامعلوم تحریم‌های ...  بیشتر