اقتصاد و بازاریابی
حمیدرضا جعفری زاده؛ تکتم محتشمی؛ فاطمه رستگاری پور
چکیده
در ﻣﯿﺎن رﯾﺴﮏﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ بانکها و مؤسسات ﻣﺎﻟﯽ را ﺗﻬﺪﯾﺪ میکند، رﯾﺴﮏ اﻋﺘﺒﺎری ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﺤﻮرﯾﺖ، ﺣﺠﻢ ﻋﻤﻠﯿﺎت و بهویژه ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ آن، مهمترین رﯾﺴﮏ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر میرود. به دلایل نبود تجهیزات حملونقل و زیرساخت ارتباطی مناسب و نیازمندی به مدیریت منابع آب و سرمایه اولیه برای تبلیغات و بستهبندی و غیره بخش عمدهای ...
بیشتر
در ﻣﯿﺎن رﯾﺴﮏﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ بانکها و مؤسسات ﻣﺎﻟﯽ را ﺗﻬﺪﯾﺪ میکند، رﯾﺴﮏ اﻋﺘﺒﺎری ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﺤﻮرﯾﺖ، ﺣﺠﻢ ﻋﻤﻠﯿﺎت و بهویژه ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ آن، مهمترین رﯾﺴﮏ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر میرود. به دلایل نبود تجهیزات حملونقل و زیرساخت ارتباطی مناسب و نیازمندی به مدیریت منابع آب و سرمایه اولیه برای تبلیغات و بستهبندی و غیره بخش عمدهای از تولیدکنندگان زعفران در شمال شرق کشور و بهویژه شهرستان زاوه در استان خراسان رضوی، از تسهیلات بانکی جهت تأمین سرمایه در گردش استفاده میکنند. بااینحال هر ساله بخشی از تسهیلات اعطایی به آنها برنمیگردد و باعث ریسک عدم بازپرداخت برای بانک میشود. براین اساس، هدف از تحقیق پیش رو اندازهگیری ریسک اعتباری تسهیلات اعطایی به تولیدکنندگان زعفران در شهرستان زاوه میباشد. اطلاعات مورد بررسی مربوط به 16000 مشتری حقیقی از سه شعبه بانک کشاورزی واقع در شهرستان زاوه از ابتدای سال 1396 تا انتهای سال 1398 است که با بکارگیری الگوی لاجیت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. با توجه به نتایج آزمون می-توان عنوان کرد تخصصی کردن هرچه بیشتر وام های بخش کشاورزی، پرداخت آن به افراد فنی و آموزش دیده و عدم تمدید این تسهیلات در موعد مقرر، همراه با پیگیری ها و نظارت بهتر می تواند به کارایی بهتر ریسک اعتباری کمک نماید. همچنین با توجه به تاثیرگذاری بیشتر ویژگی های مالی نسبت به ویژگی های فردی در بدحسابی مشتریان، با نزدیک تر شدن به بانکداری اسلامی که در آن بانک، شریک گیرنده تسهیلات در فعالیت های اقتصادی می باشد و سهم آورده فرد به عنوان ضمانت درنظر گرفته می شود، می توان ضمن رهایی از وثیقه محوری برای انتخاب مشتریان بهتر به پوشش هرچه بهتر ریسک های اعتباری کمک کرد.
اقتصاد و بازاریابی
فائزه مرتضائی مقدم؛ تکتم محتشمی؛ علیرضا کرباسی؛ فاطمه رستگاری پور
چکیده
با در نظر گرفتن ماهیت پویای موجود در صادرات زعفران کشور، تحلیل در خصوص رشد صادرات این محصول بر پایه اختلاف بین ارزشهای صادرات بین دو زمان مشخص، درک درستی از ثبات در روابط تجاری میان ایران و کشورهای طرف صادرات را نمیدهد. با توجه به اهمیت صادرات زعفران، این مطالعه به بررسی روابط صادراتی این محصول طی دوره زمانی 97-1376 با بهرهگیری از ...
بیشتر
با در نظر گرفتن ماهیت پویای موجود در صادرات زعفران کشور، تحلیل در خصوص رشد صادرات این محصول بر پایه اختلاف بین ارزشهای صادرات بین دو زمان مشخص، درک درستی از ثبات در روابط تجاری میان ایران و کشورهای طرف صادرات را نمیدهد. با توجه به اهمیت صادرات زعفران، این مطالعه به بررسی روابط صادراتی این محصول طی دوره زمانی 97-1376 با بهرهگیری از تابع بقای کاپلان مایر و برآورد مدل کاکس نیمه پارامتریک پرداخته است. نتایج تحلیل کاپلان مایر نشان داد که تنها 20% از روابط صادراتی زعفران تا پایان دوره موردبررسی باقی مانده است. برآوردهای بهدستآمده از مدل کاکس نیز نشان داد که عواملی چون تولید بالاتر، وجود روابط تجاری باسابقه تر، و تولید ناخالص داخلی بالاتر کشورهای واردکننده ریسک از دست رفت یک رابطه صادراتی را به ترتیب 006/0، 33/0 و 007/0 درصد کاهش داده و لذا باعث افزایش طول مدت صادرات میشود. همچنین صادرات با کشورهای آسیایی از ریسک از دست رفت کمتری نسبت به سایر کشورها برخوردار است. با توجه به این نتایج، تقویت صادرات به طرفهای تجاری با اقتصاد بزرگتر، و ایجاد شبکههای بازاریابی و زنجیره عرضه محصول با کشورهای پرسابقه در خرید زعفران که عرضه هماهنگ و پایدارتر محصول را تضمین مینماید، اهمیت داشته و پیشنهاد میشود.
اقتصاد و بازاریابی
تکتم محتشمی
چکیده
با توجه به اهمیت بنه (پیاز) زعفران در بهبود عملکرد محصول، اقدام به عرضه بنه گواهیشده که استانداردهای موردنیاز برای تضمین عملکرد بالای تولید بهویژه در سالهای نخست کشت رادار است، ضروری است. با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر بازار رسمی برای این محصول (بنه گواهیشده زعفران) وجود ندارد، در این مطالعه تلاش شد با بهرهگیری از روش ارزشگذاری ...
بیشتر
با توجه به اهمیت بنه (پیاز) زعفران در بهبود عملکرد محصول، اقدام به عرضه بنه گواهیشده که استانداردهای موردنیاز برای تضمین عملکرد بالای تولید بهویژه در سالهای نخست کشت رادار است، ضروری است. با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر بازار رسمی برای این محصول (بنه گواهیشده زعفران) وجود ندارد، در این مطالعه تلاش شد با بهرهگیری از روش ارزشگذاری مشروط، ضمن اندازهگیری حداکثر تمایل به پرداخت زعفران کاران برای این کالای غیر بازاری، به بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب این نوع از بنه پرداخته شود. نمونه موردبررسی در این مطالعه را 150 نفر از زعفران کاران در منطقه تربتحیدریه و زاوه در استان خراسان رضوی تشکیل داده است. با بهکارگیری مدل لاجیت چندگانه برای تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب یکی از انواع بنه استاندارد زعفران (نوع A بنه با وزن 5-10 گرم و تا 60% گلدهی در سال اول، نوع B بنه با وزن 15-10 گرم و تا 80% گلدهی در سال اول، نوع C بنه با وزن 20-15 گرم و تا 90% گلدهی در سال اول، نوع D بنه با وزن بیش از 20 گرم و تا بیش از 90% گلدهی در سال اول) مشخص شد، افزایش سطح تحصیلات، سن مزرعه، انجام تیمار پیش از کشت و نیز داشتن شغل جانبی، احتمال انتخاب بنههای نوع A را به میزان معناداری افزایش میدهد. در مقابل افزایش متغیرهای سن کشاورز و وزن بنه مصرفی کنونی، احتمال انتخاب این نوع از بنهها را کاهش میدهد. به همین ترتیب در انتخاب بنههای نوع B و C، متغیرهای تحصیلات، سطح زیر کشت، داشتن شغل جانبی، سن مزرعه و انجام تیمار پیش از کشت مؤثر تشخیص داده شد. مقدار انتظاری متوسط تمایل به پرداخت (WTP) برابر82500 ریال تعیین شد که در مقایسه با متوسط قیمت کنونی بنههای موجود در بازار نشان میدهد زعفران کاران حاضرند برای این نوع از بنهها قیمتی بالاتر از متوسط قیمت بازار پرداخت نمایند.
پرویز رضوانی مقدم؛ علیرضا کرباسی؛ معین توسن؛ فائزه قراری؛ حسن فیضی؛ تکتم محتشمی
سایر موضوعات مرتبط با زعفران
تکتم محتشمی؛ علیرضا کرباسی؛ بهاره زندی دره غریبی
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی اقتصادی مصرف نهادههای مختلف در تولید زعفران و نیز اندازهگیری کارایی تولید این محصول در مزارع کوچک و بزرگ استان خراسان رضوی میباشد. آمار و اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از 170 زعفرانکار شهرستانهای تربت حیدریه و زاوه در سال 1393 جمع آوری شده است. به منظور اطمینان از صحت انتخاب الگوی تولید مورد ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی اقتصادی مصرف نهادههای مختلف در تولید زعفران و نیز اندازهگیری کارایی تولید این محصول در مزارع کوچک و بزرگ استان خراسان رضوی میباشد. آمار و اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از 170 زعفرانکار شهرستانهای تربت حیدریه و زاوه در سال 1393 جمع آوری شده است. به منظور اطمینان از صحت انتخاب الگوی تولید مورد استفاده سه فرم تابعی کاب داگلاس، ترانسندنتال و ترانسلوگ مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که فرم تابعی ترانسلوگ مناسبترین فرم برای بیان تکنولوژی تولید این محصول میباشد. کشش های تولیدی محاسبه شده بر پایه پارامترهای این تابع بیانگر آن است که بزرگ مالکان در استفاده از نهادهها عملکرد بهتری از خود نشان میدهند. افزون بر این مقایسه کارایی دو گروه حاکی از آن است که 49 درصد از مزارع کوچک و 18 درصد از مزارع بزرگ تولید این محصول در سطح ناکارای تولید فعالیت میکنند. اختلاف زیاد کمترین و بیشترین کارایی فنی در بین زعفرانکاران بزرگ مالک نشان میدهد امکان افزایش کارایی فنی در این گروه از مزارع نیز از طریق استفاده از شیوههای مدیریتی مناسب وجود دارد.
اقتصاد و بازاریابی
محمّد قدوسی؛ تکتم محتشمی؛ مهناز متولی حبیبی؛ شکیبا شدتی
چکیده
اهمیت زعفران در رشد صادرات غیر نفتی کشور، تبیین نظام بازاریابی صحیح در این صنعت بر اساس اولویتهای کارشناسی شده را ضروری میسازد. هدف از این مطالعه شناسایی و اولویتبندی عناصر آمیخته بازاریابی مؤثر بر افزایش صادرات این محصول است. در این راستا ضمن تعیین معیارهای مختلف بازاریابی صادراتی این محصول بر اساس مدل 4Pمک کارتی، با استفاده ...
بیشتر
اهمیت زعفران در رشد صادرات غیر نفتی کشور، تبیین نظام بازاریابی صحیح در این صنعت بر اساس اولویتهای کارشناسی شده را ضروری میسازد. هدف از این مطالعه شناسایی و اولویتبندی عناصر آمیخته بازاریابی مؤثر بر افزایش صادرات این محصول است. در این راستا ضمن تعیین معیارهای مختلف بازاریابی صادراتی این محصول بر اساس مدل 4Pمک کارتی، با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی به اولویتبندی شاخصهای هر معیار بر اساس تکمیل پرسشنامه و انجام مصاحبه با 63 کارشناسان خبره در حوزه صادرات زعفران پرداخته شده است. بر اساس یافتهها، معیار محصول که شاخصهای دارای اولویت آن وجود نام تجاری، داشتن نشان استاندارد و وزن بستهبندی شناسایی شد، با وزن 485/0 از بالاترین اولویت در بازاریابی زعفران برخوردار است. معیار ترفیع (وزن 281/0) معیار مهم بعدی در آمیخته بازاریابی تعیین شد. در میان شاخصهای این معیار، تبلیغات تجاری (408/0)، داشتن نمایندگی فروش در خارج از کشور (23/0) و برگزاری نمایشگاههای تخصصی (138/0) از عواملی تعیین شد که سبب پاسخگویی مناسب به بازار هدف و حفظ سهم ایران در بازار این محصول خواهد شد. در نهایت معیارهای قیمت (با وزن 183/0) و توزیع (068/0) اولویت سوم و چهارم در آمیخته بازاریابی این محصول را به خود اختصاص داند. بر این اساس شناسایی کانالهای توزیع زعفران در بازارهای هدف و اعطای کمکهای مالی جهت تشکیل شبکه توزیع بینالمللی برای برندهای ایرانی، حمایت مالی از مکانیزه نمودن فرآیند تولید و فرآوری زعفران، توسعه مراکز مشاوره تولید، ترغیب و الزام تولیدکنندگان به اخذ گواهینامههای مربوط به مواد غذایی و درجهبندی محصول بر اساس سطح کیفی و بهداشتی ضرورت داشته و پیشنهاد میشود