اقتصاد و بازاریابی
پایداری صادرات زعفران ایران در بازارهای جهانی و عوامل مؤثر بر آن

فائزه مرتضائی مقدم؛ تکتم محتشمی؛ علیرضا کرباسی؛ فاطمه رستگاری پور

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 85-96

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2022.105114.1270

چکیده
  با در نظر گرفتن ماهیت پویای موجود در صادرات زعفران کشور، تحلیل در خصوص رشد صادرات این محصول بر پایه اختلاف بین ارزش‌های صادرات بین دو زمان مشخص، درک درستی از ثبات در روابط تجاری میان ایران و کشورهای طرف صادرات را نمی­دهد. با توجه به اهمیت صادرات زعفران، این مطالعه به بررسی روابط صادراتی این محصول طی دوره زمانی 97-1376 با بهره‌گیری از ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
اندازه‌گیری تمایل به پرداخت زعفران کاران برای بنه استاندارد زعفران

تکتم محتشمی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 295-310

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2021.217922.1380

چکیده
  با توجه به اهمیت بنه (پیاز) زعفران در بهبود عملکرد محصول، اقدام به عرضه بنه گواهی‌شده که استانداردهای موردنیاز برای تضمین عملکرد بالای تولید به‌ویژه در سال‌های نخست کشت رادار است، ضروری است. با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر بازار رسمی برای این محصول (بنه گواهی‌شده زعفران) وجود ندارد، در این مطالعه تلاش شد با بهره‌گیری از روش ارزش‌گذاری ...  بیشتر

سایر موضوعات مرتبط با زعفران
تحلیل اقتصادی تولید و مقایسه کارایی فنی مزارع کوچک و بزرگ زعفران در استان خراسان رضوی

تکتم محتشمی؛ علیرضا کرباسی؛ بهاره زندی دره غریبی

دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1395، ، صفحه 119-132

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2016.17362

چکیده
  هدف از این مطالعه بررسی اقتصادی مصرف نهاده‌های مختلف در تولید زعفران و نیز اندازه‌گیری کارایی تولید این محصول در مزارع کوچک و بزرگ استان خراسان رضوی می‌باشد. آمار و اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از 170 زعفران‌کار شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه در سال 1393 جمع آوری شده است. به منظور اطمینان از صحت انتخاب الگوی تولید مورد ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
شناسایی و اولویت بندی عناصر آمیخته بازاریابی مؤثر در صادرات زعفران از دیدگاه کارشناسان

محمّد قدوسی؛ تکتم محتشمی؛ مهناز متولی حبیبی؛ شکیبا شدتی

دوره 3، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 285-296

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2015.11946

چکیده
  اهمیت زعفران در رشد صادرات غیر نفتی کشور، تبیین نظام بازاریابی صحیح در این صنعت بر اساس اولویت‌های کارشناسی شده را ضروری می‌سازد. هدف از این مطالعه  شناسایی و اولویت‌بندی عناصر آمیخته بازاریابی مؤثر بر افزایش صادرات این محصول است. در این راستا ضمن تعیین معیارهای مختلف بازاریابی صادراتی این محصول بر اساس مدل  4Pمک کارتی، با استفاده ...  بیشتر