شکراله شعبان؛ آرش دوراندیش؛ محمد قربانی
چکیده
زعفران یکی از محصولات کشاورزی است که در سالهای اخیر مورد توجه کشاورزان افغانستان قرار گرفته است. با توجه به موقعیت استثنایی زعفران افغانستان در دنیا، بررسی تمایل کشاورزان این منطقه به تداوم کشت این محصول از اهمیت ویژهای در توسعه این محصول و ارتقاء سطح جهانی آن برخوردار است. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تمایل ...
بیشتر
زعفران یکی از محصولات کشاورزی است که در سالهای اخیر مورد توجه کشاورزان افغانستان قرار گرفته است. با توجه به موقعیت استثنایی زعفران افغانستان در دنیا، بررسی تمایل کشاورزان این منطقه به تداوم کشت این محصول از اهمیت ویژهای در توسعه این محصول و ارتقاء سطح جهانی آن برخوردار است. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به تداوم کشت زعفران در بین کشاورزان استان هرات افغانستان میباشد. آمار و اطلاعات این پژوهش از طریق ابزار پرسشنامه و مصاحبهی حضوری با زعفرانکاران استان هرات، به روش نمونهگیری تصادفی ساده با 202 نمونه در سال 1397 تهیه و میزان تمایل به تداوم کشت زعفرانکاران به 4 گروه خیلی کم، کم، متوسط و زیاد طبقهبندی شد. نتایج بهکارگیری الگوی لاجیت ترتیبی نشان داد متغیرهای عملکرد، قیمت، اندازه خانوار کشاورز، تجربهی زعفرانکاری و سرمایه در دسترس، اثر مثبتی بر افزایش تمایل به تداوم کشت این محصول توسط زعفرانکاران دارند؛ درحالیکه متغیرهای درآمد غیرکشاورزی، سن و نیروی کار در جهت معکوس بر تمایل به تداوم زعفرانکاری اثرگذارند. در انتها پیشنهاداتی در جهت نیل به هدف پژوهش ارائه شده است. که ازجمله میتوان به اعطای تسهیلات کم بهره به کشاورزان برای دسترسی آسانتر و ارزانتر به نهادههای تولید و بهکارگیری تکنولوژیهای نوین نظیر تجهیز آزمایشگاهها، بهبود کیفیت بستهبندیها و تجهیزات خشککردن محصول اشاره کرد.
اقتصاد و بازاریابی
آرش دوراندیش؛ محمدرضا رمضانی؛ میلاد امینی زاده
چکیده
افزایش بهرهوری در بخش کشاورزی امری ضروری است و با روند رو به رشد جمعیت، نیاز به ابداع سیستمهای با بهرهوری بالا پررنگتر میشود، اما فعالیتهای زراعی همواره با آثار زیست محیطی همراه بوده است. بنابراین دو مقوله بهرهوری و پایداری کشاورزی باید به صورت همزمان مورد توجه قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر بهرهوری ...
بیشتر
افزایش بهرهوری در بخش کشاورزی امری ضروری است و با روند رو به رشد جمعیت، نیاز به ابداع سیستمهای با بهرهوری بالا پررنگتر میشود، اما فعالیتهای زراعی همواره با آثار زیست محیطی همراه بوده است. بنابراین دو مقوله بهرهوری و پایداری کشاورزی باید به صورت همزمان مورد توجه قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر بهرهوری عوامل تولید در مزارع زعفران شهرستان گناباد با تاکید بر نقش نگرش نسبت به کشاورزی پایدار صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه شامل تمام زعفرانکاران شهرستان گناباد بود. برای دستیابی به اهداف تحقیق 110 پرسشنامه بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده تکمیل و پس از محاسبه بهرهوری کل عوامل تولید با استفاده از شاخص ترنکوئیست-تیل، از الگوی لاجیت ترتیبی برای شناسایی عوامل اثرگذار بر بهرهوری استفاده شد. نتایج گویای آن است که متغیرهای نگرش نسبت به کشاورزی پایدار و درآمد اثر مثبت و معنیداری بر احتمال دستیابی کشاورزان به سطوح بالاتر بهرهوری دارند. در حالی که متغیر شرکت در کلاسهای آموزشی این احتمال را به صورت معنیداری کاهش میدهد. متغیرهای سطح زیر کشت، شغل اصلی و بیمه کشاورزی نیز اثر معنیداری بر احتمال دستیابی به سطوح مختلف بهرهوری ندارند. اتخاذ سیاستهایی در راستای بهبود نگرش زعفرانکاران نسبت به فعالیتهای کشاورزی پایدار و آگاهی دادن به آنها درباره آثار جانبی کشت ناپایدار، حمایت مالی از کشاورزان برای تامین نهادههای کشاورزی مورد نیاز، تجدید نظر اساسی در محتوای کلاسهای آموزشی و ترویجی و اصلاح ساختار نظام بیمه محصولات کشاورزی از راهکارهای موثر در راستای بهبود بهرهوری مزارع زعفران است.
اقتصاد و بازاریابی
آرش دوراندیش؛ امیر حسین توحیدی؛ مونا موسوی
چکیده
زعفران به عنوان محصولی کشاورزی ارزشمند در سطح ملی و بینالمللی، به شیوههای مختلفی توسط مصرفکنندگان ارزشگذاری میشود و قیمتی که برای آن پرداخت میشود به عوامل متعددی بستگی دارد. با شناسایی این عوامل میتوان زعفران را با قیمتی در بازار عرضه نمود که مطابق با ترجیحات مصرفکننده باشد. لذا، هدف اصلی این مطالعه ارزیابی عوامل ...
بیشتر
زعفران به عنوان محصولی کشاورزی ارزشمند در سطح ملی و بینالمللی، به شیوههای مختلفی توسط مصرفکنندگان ارزشگذاری میشود و قیمتی که برای آن پرداخت میشود به عوامل متعددی بستگی دارد. با شناسایی این عوامل میتوان زعفران را با قیمتی در بازار عرضه نمود که مطابق با ترجیحات مصرفکننده باشد. لذا، هدف اصلی این مطالعه ارزیابی عوامل مؤثر بر قیمت زعفران در شهر مشهد با استفاده از مدل قیمتگذاری هدانیک است. وجه تمایز این مطالعه نسبت به مطالعات پیشین استفاده از رهیافت تحلیل حساسیت در چارچوب شبکه عصبی مصنوعی است. اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده از 120 خریدار زعفران در سطح شهر مشهد جمعآوری گردیده است. با در نظر گرفتن 14 متغیر توضیحی، نتایج مطالعه نشان داد که متغیرهای سن و نام تجاری کمترین اثر را بر قیمت زعفران دارند، در حالی که متغیر اهداف مصرفی اثر قابل توجهی بر قیمت این محصول دارد. در میان اهداف مصرفی، مصرف تغذیهای دارای اثر مثبت و مصارف دارویی و صنعتی اثر منفی بر قیمت زعفران دارند. با توجه به یافتههای پژوهش، به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان زعفران توصیه میگردد که در استراتژی قیمتگذاری این محصول به ترتیب به نوع مصرف، شیوه فروش و نوع زعفران توجه نمایند.
اقتصاد و بازاریابی
آرش دوراندیش؛ امیر حسین توحیدی؛ پریسا علیزاده
چکیده
بستهبندی به عنوان یک ابزار برای شناخت و تمایز محصول نقش بسیار مهمی در تصمیم خرید مصرفکنندگان ایفا مینماید و از آن میتوان برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده نمود. زعفران یکی از محصولات مهم کشاورزی است که بستهبندی مطابق با تقاضای مصرفکنندگان موجب افزایش فروش و رضایتمندی خریداران میگردد. لذا هدف اصلی این مطالعه رتبهبندی ...
بیشتر
بستهبندی به عنوان یک ابزار برای شناخت و تمایز محصول نقش بسیار مهمی در تصمیم خرید مصرفکنندگان ایفا مینماید و از آن میتوان برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده نمود. زعفران یکی از محصولات مهم کشاورزی است که بستهبندی مطابق با تقاضای مصرفکنندگان موجب افزایش فروش و رضایتمندی خریداران میگردد. لذا هدف اصلی این مطالعه رتبهبندی عوامل مؤثر بر بستهبندی از دید مصرفکنندگان زعفران در شهر مشهد میباشد. اطلاعات این پژوهش، در قالب 99 پرسشنامه که در سال 1394 از سوی مصرفکنندگان زعفران شهر مشهد پاسخ داده شده، جمعآوری شده است. برای رتبهبندی عوامل مؤثر بر بستهبندی این محصول، از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد که ارائه اطلاعات مربوط به مواد مغذی زعفران و درج استانداردهای داخلی و بینالمللی، بر ترجیحات مصرفکنندگان بیشترین تأثیر را دارند. همچنین، نتایج رتبهبندی گزینهها نیز نشان داد که راهبرد توجه به نام تجاری درج شده روی بستهبندی از نظر مصرفکنندگان دارای بیشترین اهمیت است. لذا، درج عناصر اطلاعاتی روی بستهبندی میتواند شیوه مناسبی برای تمایز نام تجاری و افزایش ارزش آن باشد. با توجه به نتایج مطالعه، به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان زعفران پیشنهاد میگردد که در طراحی بستهبندی به ویژگیها و عناصر اطلاعاتی بیشترین توجه را داشته باشند.
اقتصاد و بازاریابی
احمدرضا شاپوری؛ محمد قربانی؛ آرش دوراندیش؛ محمدرضا کهنسال
چکیده
با توجه به اهمیت برنامه ریزی در سطح تولید ضرورت دارد شناخت لازم از رفتارهای آتی مصرفکنندگان راجع به محصولات ارگانیک حاصل شود. با توجه به این موضوع مهم در این مقاله با استفاده از الگوی رگرسیون بهظاهر نامرتبط و دادههای مقطع زمانی سال 1391 مربوط به 200 خانوار شهرستان مشهد، عوامل مؤثر بر سهم آتی خانوارها از مصرف زعفران ارگانیک موردبررسی ...
بیشتر
با توجه به اهمیت برنامه ریزی در سطح تولید ضرورت دارد شناخت لازم از رفتارهای آتی مصرفکنندگان راجع به محصولات ارگانیک حاصل شود. با توجه به این موضوع مهم در این مقاله با استفاده از الگوی رگرسیون بهظاهر نامرتبط و دادههای مقطع زمانی سال 1391 مربوط به 200 خانوار شهرستان مشهد، عوامل مؤثر بر سهم آتی خانوارها از مصرف زعفران ارگانیک موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که خانوارهای شهرستان مشهد تمایل دارند بهطور میانگین 34 درصد از زعفران مصرفی آتی خود را بهصورت ارگانیک مصرف نمایند. همچنین تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیرهای تعداد خانوارهای دارای افراد زیر 10 سال، تمایل به پرداخت تفاوت قیمت زعفران ارگانیک نسبت به غیر ارگانیک و برچسب ارگانیک تأثیر مثبت و متغیر دلنگرانیهای زیستمحیطی ناشی مصرف زعفران غیر ارگانیک تأثیر منفی بر تمایل به مصرف آتی زعفران ارگانیک داشتهاند. با توجه به یافتههای مطالعه، به کار بردن راهکارهای ارتقاء جایگاه محیطزیست نزد مصرفکنندگان، کمک به افزایش آگاهی مردم نسبت به مواد غذایی مصرفی و طراحی مکانیزمی برای الزام به کار بردن برچسبی برای زعفرانی که بهصورت ارگانیک تولید میشود، پیشنهاد شد.