با همکاری انجمن علمی گیاهان دارویی ایران
بررسی عوامل مؤثر بر تمایل کشاورزان افغانستان به تداوم کشت زعفران (مطالعه موردی: استان هرات)

شکراله شعبان؛ آرش دوراندیش؛ محمد قربانی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 277-293

https://doi.org/10.22048/jsat.2019.177614.1340

چکیده
  زعفران یکی از محصولات کشاورزی است که در سال­های اخیر مورد توجه کشاورزان افغانستان قرار گرفته است. با توجه به موقعیت استثنایی زعفران افغانستان در دنیا، بررسی تمایل کشاورزان این منطقه به تداوم کشت این محصول از اهمیت ویژه­ای در توسعه این محصول و ارتقاء سطح جهانی آن برخوردار است. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تمایل ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
سنجش نگرش کشاورزان نسبت به کشاورزی پایدار و تأثیر آن بر بهره‌وری کل عوامل تولید؛ مطالعه موردی کشت‌بوم‌های زعفران شهرستان گناباد

آرش دوراندیش؛ محمدرضا رمضانی؛ میلاد امینی زاده

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 99-177

https://doi.org/10.22048/jsat.2019.169646.1335

چکیده
  افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی امری ضروری است و با روند رو به رشد جمعیت، نیاز به ابداع سیستم‌های با بهره‌وری بالا پررنگ‌تر می‌شود، اما فعالیت‌های زراعی همواره با آثار زیست محیطی همراه بوده است. بنابراین دو مقوله بهره‌وری و پایداری کشاورزی باید به صورت همزمان مورد توجه قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر بهره‌وری ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی عوامل مؤثر بر قیمت زعفران (کاربرد الگوی قیمت‌گذاری هدانیک و شبکه عصبی مصنوعی)

آرش دوراندیش؛ امیر حسین توحیدی؛ مونا موسوی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 91-103

https://doi.org/10.22048/jsat.2017.53102.1158

چکیده
  زعفران به عنوان محصولی کشاورزی ارزشمند در سطح ملی و بین­المللی، به شیوه­های مختلفی توسط مصرف­کنندگان ارزش‌گذاری می­شود و قیمتی که برای آن پرداخت می­شود به عوامل متعددی بستگی دارد. با شناسایی این عوامل می­توان زعفران را با قیمتی در بازار عرضه نمود که مطابق با ترجیحات مصرف­کننده باشد. لذا، هدف اصلی این مطالعه ارزیابی عوامل ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر بسته‌بندی زعفران از دید مصرف‌کنندگان

آرش دوراندیش؛ امیر حسین توحیدی؛ پریسا علیزاده

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 175-184

https://doi.org/10.22048/jsat.2016.54643.1165

چکیده
  بسته­بندی به عنوان یک ابزار برای شناخت و تمایز محصول نقش بسیار مهمی در تصمیم خرید مصرف­کنندگان ایفا می­نماید و از آن می­توان برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده نمود. زعفران یکی از محصولات مهم کشاورزی است که بسته­بندی مطابق با تقاضای مصرف­کنندگان موجب افزایش فروش و رضایت­مندی خریداران می­گردد. لذا هدف اصلی این مطالعه رتبه­بندی ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
جایگاه زعفران ارگانیک در سبد مصرفی آتی خانوارها و عوامل موثر برآن

احمدرضا شاپوری؛ محمد قربانی؛ آرش دوراندیش؛ محمدرضا کهنسال

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1393، ، صفحه 107-114

https://doi.org/10.22048/jsat.2014.6870

چکیده
  با توجه به اهمیت برنامه ‌ریزی در سطح تولید ضرورت دارد شناخت لازم از رفتارهای آتی مصرف‌کنندگان راجع به محصولات ارگانیک حاصل شود. با توجه به این موضوع مهم در این مقاله با استفاده از الگوی رگرسیون به‌ظاهر نامرتبط و داده‌های مقطع زمانی سال 1391 مربوط به 200 خانوار شهرستان مشهد، عوامل مؤثر بر سهم آتی خانوارها از مصرف زعفران ارگانیک موردبررسی ...  بیشتر