اقتصاد و بازاریابی
خدیجه بوذرجمهری؛ فهیمه شیخ احمدی؛ خدیجه جوانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات اجتماعی، اقتصادی زعفران بر خانوارهای روستایی با روش توصیفی- تحلیلی و توسط مطالعات میدانی و کتابخانهای صورت گرفته است. جامعه آماری موردنظر تمام خانوارهای 13 روستای دهستان بالاولایت شهرستان باخرز (2908N=) میباشد که از این میان 272 خانوار به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. پرسشنامهای جهت گردآوری اطلاعات تنظیم ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات اجتماعی، اقتصادی زعفران بر خانوارهای روستایی با روش توصیفی- تحلیلی و توسط مطالعات میدانی و کتابخانهای صورت گرفته است. جامعه آماری موردنظر تمام خانوارهای 13 روستای دهستان بالاولایت شهرستان باخرز (2908N=) میباشد که از این میان 272 خانوار به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. پرسشنامهای جهت گردآوری اطلاعات تنظیم شد و بر اساس جمعیت روستاهای دهستان در روستاها توزیع شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی و ترویج و آموزش کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. ضریب اعتبار پرسشنامه نیز توسط نرمافزار SPSS برابر با 81/0 بدست آمد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که شرایط زیستمحیطی منطقه برای کشت زعفران مناسب میباشد، زیرا سطح معنیداری هر سه متغیر در نظر گرفتهشده «شرایط کمآبی منطقه و نیاز کم زعفران به آب»، «کیفیت مناسب خاک برای کشت زعفران»، «فصل مناسب برداشت» برابر با 000/0 که از 05/0 کمتر است. همچنین نتیجه آزمون T-Test نشان میدهدکه سطح معنیداری برای شاخصهای انسانی، آموزش و ترویج کشت زعفران و داشتن تجربه و دانش بومی زعفرانکاری برابر با 000/0 بدست آمده است. در ادامه اثرات مثبت اجتماعی- اقتصادی کشت زعفران بر خانوارهای روستایی به اثبات رسیده است بهطوریکه درآمد زعفران در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی خانوار با سطح معنیداری برابر با 000/0 و میانگین بالای 3 (38/3) تأیید شده است.