اقتصاد و بازاریابی
حمیدرضا جعفری زاده؛ تکتم محتشمی؛ فاطمه رستگاری پور
چکیده
در ﻣﯿﺎن رﯾﺴﮏﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ بانکها و مؤسسات ﻣﺎﻟﯽ را ﺗﻬﺪﯾﺪ میکند، رﯾﺴﮏ اﻋﺘﺒﺎری ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﺤﻮرﯾﺖ، ﺣﺠﻢ ﻋﻤﻠﯿﺎت و بهویژه ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ آن، مهمترین رﯾﺴﮏ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر میرود. به دلایل نبود تجهیزات حملونقل و زیرساخت ارتباطی مناسب و نیازمندی به مدیریت منابع آب و سرمایه اولیه برای تبلیغات و بستهبندی و غیره بخش عمدهای ...
بیشتر
در ﻣﯿﺎن رﯾﺴﮏﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ بانکها و مؤسسات ﻣﺎﻟﯽ را ﺗﻬﺪﯾﺪ میکند، رﯾﺴﮏ اﻋﺘﺒﺎری ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﺤﻮرﯾﺖ، ﺣﺠﻢ ﻋﻤﻠﯿﺎت و بهویژه ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ آن، مهمترین رﯾﺴﮏ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر میرود. به دلایل نبود تجهیزات حملونقل و زیرساخت ارتباطی مناسب و نیازمندی به مدیریت منابع آب و سرمایه اولیه برای تبلیغات و بستهبندی و غیره بخش عمدهای از تولیدکنندگان زعفران در شمال شرق کشور و بهویژه شهرستان زاوه در استان خراسان رضوی، از تسهیلات بانکی جهت تأمین سرمایه در گردش استفاده میکنند. بااینحال هر ساله بخشی از تسهیلات اعطایی به آنها برنمیگردد و باعث ریسک عدم بازپرداخت برای بانک میشود. براین اساس، هدف از تحقیق پیش رو اندازهگیری ریسک اعتباری تسهیلات اعطایی به تولیدکنندگان زعفران در شهرستان زاوه میباشد. اطلاعات مورد بررسی مربوط به 16000 مشتری حقیقی از سه شعبه بانک کشاورزی واقع در شهرستان زاوه از ابتدای سال 1396 تا انتهای سال 1398 است که با بکارگیری الگوی لاجیت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. با توجه به نتایج آزمون می-توان عنوان کرد تخصصی کردن هرچه بیشتر وام های بخش کشاورزی، پرداخت آن به افراد فنی و آموزش دیده و عدم تمدید این تسهیلات در موعد مقرر، همراه با پیگیری ها و نظارت بهتر می تواند به کارایی بهتر ریسک اعتباری کمک نماید. همچنین با توجه به تاثیرگذاری بیشتر ویژگی های مالی نسبت به ویژگی های فردی در بدحسابی مشتریان، با نزدیک تر شدن به بانکداری اسلامی که در آن بانک، شریک گیرنده تسهیلات در فعالیت های اقتصادی می باشد و سهم آورده فرد به عنوان ضمانت درنظر گرفته می شود، می توان ضمن رهایی از وثیقه محوری برای انتخاب مشتریان بهتر به پوشش هرچه بهتر ریسک های اعتباری کمک کرد.
اقتصاد و بازاریابی
فاطمه پیرملک؛ علیرضا کرباسی؛ محمد قربانی؛ فاطمه رستگاری پور
چکیده
زعفران با توجه به قدرت ایجاد اشتغال بالا و ایجاد درآمد مناسب به عنوان یک محصول مهم برای کشاورزان استان خراسان رضوی به حساب میآید. وجود مسائل و مشکلات پیشروی زعفرانکاران در زمینه بازاریابی و صادرات باعث گردیده این محصول بهرغم کیفیت مرغوب، از وضعیت مناسبی در بازار جهانی برخوردار نباشد. لذا بررسی آمیخته بازاریابی قیمت به ...
بیشتر
زعفران با توجه به قدرت ایجاد اشتغال بالا و ایجاد درآمد مناسب به عنوان یک محصول مهم برای کشاورزان استان خراسان رضوی به حساب میآید. وجود مسائل و مشکلات پیشروی زعفرانکاران در زمینه بازاریابی و صادرات باعث گردیده این محصول بهرغم کیفیت مرغوب، از وضعیت مناسبی در بازار جهانی برخوردار نباشد. لذا بررسی آمیخته بازاریابی قیمت به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر بازاریابی زعفران در منطقه ضروری به نظر میرسد. بهمنظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای آمیخته بازاریابی قیمت زعفران، در این مطالعه از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک استفاده شد. اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه تخصصی با مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدکننده و صادرکننده زعفران در شهرهای مشهد و تربتحیدریه در سال 1394 جمعآوری گردید. جهت بررسی روایی منطقی پرسش نامهها و صحت و سقم سؤالات، پرسش نامهها توسط اساتید راهنما و مشاور و چند تن از کارشناسان مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت. در ابتدا تعدادی پرسشنامه اولیه تکمیل شد و با کاربرد روش آلفای کرونباخ ضریب پایایی 79/0 حاصل گردید. نتایج ماتریس عوامل داخلی نشان داد که نقاط ضعف بر قوت غلبه دارند و بر طبق نتایج ماتریس عوامل خارجی نیز نقاط فرصت بر تهدید برتری دارند. نتایج مطالعه همچنین نشان داد ظرفیت افزایش ارزشافزوده ناشی از فرآوری زعفران با امتیاز 57/0 و ارزش صادراتی با امتیاز 54/0 مهمترین نقطه قوت و قیمت پایین خرید از کشاورزان با امتیاز 13/0 و عدم آگاهی از قیمت رقبا با امتیاز 11/0 مهمترین نقاط ضعف آمیخته بازاریابی قیمت است. همچنین صادرات محصول، باکیفیتهای مختلف بر اساس توانایی مالی مشتریان بازارهای هدف با امتیاز 32/0 و تعیین قیمت بر اساس محیط رقابتی و اقتصادی با امتیاز 32/0 با اهمیتترین فرصتها و عدم ثبات نرخ ارز با امتیاز 40/0 و نوسان قیمت در بازار صادراتی با امتیاز 36/0 بااهمیتترین تهدیدهای کنونی آمیخته بازاریابی قیمت زعفران است. نتایج کلی حاصل از ماتریس تحلیل وضعیت نشانگر تدافعی بودن راهبردهای فاکتور فرآوری زعفران است. لذا طبق نتایج بهدست آمده راهبردهای ایجاد نظام بورس منطقهای داخلی زعفران و کنترل مدتدار قیمت در بازارهای صادراتی با هدف توجه بهنظام قیمتگذاری و خرید عادلانه پیشنهاد میگردد.
اقتصاد و بازاریابی
فاطمه رستگاری پور؛ علیرضا کرباسی؛ احمد احمدیان
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی برنامهراهبردی پژوهشکده زعفران دانشگاه تربتحیدریه به روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش افراد آگاه به وضعیت پژوهشکده زعفران دانشگاه تربتحیدریه بودند. نمونه آماری این تحقیق 40 نفر، شامل ریاست و معاون دانشگاه و پژوهشکده، کارکنان سازمانهای مرتبط، اساتید و پژوهشگران با سابقه بودند که بهطور ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی برنامهراهبردی پژوهشکده زعفران دانشگاه تربتحیدریه به روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش افراد آگاه به وضعیت پژوهشکده زعفران دانشگاه تربتحیدریه بودند. نمونه آماری این تحقیق 40 نفر، شامل ریاست و معاون دانشگاه و پژوهشکده، کارکنان سازمانهای مرتبط، اساتید و پژوهشگران با سابقه بودند که بهطور هدفمند و کل شمار انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ادبیات پیشینه، اسناد و مدارک، مصاحبه، پرسشنامه، نظرسنجی، جلسات راهبردی و فرمهای تعیین موضوعات استراتژیک استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه نهایی SWOT توسط چند تن از اساتید و کارشناسان خبره تأیید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (0.91= ) محاسبه و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی (برای تعیین موقعیت استراتژیک) و تحلیل SWOT استفاده شد. یافتههای پژوهش نشانداد این پژوهشکده در وضعیت کنونی دارای 7 قوت، 18 ضعف، 7 فرصت و 11 تهدید اساسی است. بر این اساس، به تدوین برنامه استراتژیک پژوهشکده زعفران دانشگاه تربتحیدریه و موضوعات استراتژیک آن شامل بیانیه رسالت، بیانیه چشمانداز، ارزشهای محوری، اهداف بلندمدت، موقعیت استراتژیک، استراتژیها و برنامههای عملیاتی پرداخته شد. همچنین، تحلیل ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی نشان داد این پژوهشکده در جایگاه راهبردی محافظهکارانه (WO) قرار دارد.
اقتصاد و بازاریابی
علیرضا کرباسی؛ فاطمه رستگاری پور
چکیده
کشاورزی شهرستان تربتحیدریه با توجه به امکانات و پتانسیلهای موجود در زمینه منابع مختلف کشاورزی از امکانات ویژهای برای کشت زعفران برخوردار است. در تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات جمعآوریشده از جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و سالنامه آمار بازرگانی خارجی برای سال زراعی 92-91 به بررسی مزیت نسبی تولید زعفران در شهرستان تربتحیدریه ...
بیشتر
کشاورزی شهرستان تربتحیدریه با توجه به امکانات و پتانسیلهای موجود در زمینه منابع مختلف کشاورزی از امکانات ویژهای برای کشت زعفران برخوردار است. در تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات جمعآوریشده از جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و سالنامه آمار بازرگانی خارجی برای سال زراعی 92-91 به بررسی مزیت نسبی تولید زعفران در شهرستان تربتحیدریه با استفاده از شاخص DRC و ماتریس تحلیل سیاسی PAM و در ادامه به بررسی مزیت نسبی صادرات زعفران پرداخته شد که به این منظور از شاخصهای مزیت نسبی آشکارشده (RCA) و مزیت نسبی آشکارشده متقارن (RSCA) استفاده گردید. نتایج نشانداد شهرستان تربتحیدریه در تولید زعفران دارای مزیت نسبی است. همچنین بر طبق شاخص NPC قیمت بازاری محصول بیش از قیمت سایهای آن است و لذا تولیدکننده از یارانه بهره برده است و از بازار محصول حمایت میشود. بر طبق معیار EPC نیز مداخلههای دولت به سود تولید این محصول عمل کرده است و درمجموع از بازار نهاده و محصول حمایت میشود. درنهایت سودآوری خالص اجتماعی نیز در همه حالات مثبت میباشد. همچنین بر طبق هر دو معیار مزیت نسبی صادرات در سالهای 2012-2004 کشورهای ایران، اسپانیا و یونان به ترتیب دارای اولویت مزیت نسبی صادرات در جهان میباشند درحالیکه صادرات زعفران ایران ارزشافزوده بالایی ندارد لذا در راستای بهبود وضعیت کنونی، پیوستن به سازمان تجارت جهانی جهت کاهش تعرفههای صادرات، توجه به بازاریابی محصول و ارائه تسهیلات لازم ازجمله حمایتهای ارزی پیشنهاد میشود.