اقتصاد و بازاریابی
سنجش کارایی صادرات زعفران ایران

حسین محمدی؛ میلاد امینی زاده؛ حنانه آقاصفری

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 69-83

https://doi.org/10.22048/jsat.2022.297596.1432

چکیده
  کارایی صادرات بیانگر فاصله میزان صادرات واقعی صادرکنندگان از ظرفیت صادراتی بالقوه آن­ها در بازارهای هدف است که امروزه سنجش آن اهمیت قابل توجهی در راستای توسعه صادرات و تحلیل رقابت­پذیری آن­ها دارد. صادرات زعفران به عنوان با ارزش­ترین محصول کشاورزی جهان، اهمیت زیادی برای ایران دارد که در سال­های اخیر با کاهش­ روبرو بوده ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
تحلیل رقابت پذیری بنگاه های صادرکننده زعفران ایران در بازارهای جهانی

سید حسین محمدزاده؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 261-276

https://doi.org/10.22048/jsat.2019.174203.1337

چکیده
  تجارب چندساله اخیر ایران نشان می­دهد که تکیه اقتصاد به درآمد حاصل از فروش نفت خام، بی­ثباتی درآمد صادراتی را به­دنبال دارد. به­منظور کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام، جهت­گیری سیاست­های صادراتی باید به سود صدور کالاهای غیرنفتی از جمله صادرات محصولات کشاورزی تغییر یابد. زعفران یکی از اقلام مهم صادراتی ایران است ...  بیشتر