با همکاری انجمن علمی گیاهان دارویی ایران
اقتصاد و بازاریابی
برآورد شاخص توسعه صادرات زعفران و عوامل مؤثر برآن مطالعه موردی: خراسان رضوی

سید حسین محمدزاده؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 99-116

https://doi.org/10.22048/jsat.2023.371104.1476

چکیده
  تجارب چندساله اخیر ایران نشان می‌دهد که تکیه اقتصاد به درآمد حاصل از فروش نفت خام، بی‌ثباتی درآمد صادراتی را به‌دنبال دارد.زعفران یکی از اقلام مهم صادراتی بخش کشاورزی و گیاهان دارویی است که در سال‌های اخیر علی‌رغم افزایش سطح زیرکشت و تولید ، صادرات هم‌پای آن رشد نداشته است. استان خراسان‌رضوی یکی از استان‌های پیش‌رو در تولید ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
پایداری صادرات زعفران ایران در بازارهای جهانی و عوامل مؤثر بر آن

فائزه مرتضائی مقدم؛ تکتم محتشمی؛ علیرضا کرباسی؛ فاطمه رستگاری پور

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 85-96

https://doi.org/10.22048/jsat.2022.105114.1270

چکیده
  با در نظر گرفتن ماهیت پویای موجود در صادرات زعفران کشور، تحلیل در خصوص رشد صادرات این محصول بر پایه اختلاف بین ارزش‌های صادرات بین دو زمان مشخص، درک درستی از ثبات در روابط تجاری میان ایران و کشورهای طرف صادرات را نمی­دهد. با توجه به اهمیت صادرات زعفران، این مطالعه به بررسی روابط صادراتی این محصول طی دوره زمانی 97-1376 با بهره‌گیری از ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی عوامل مؤثر بر تمایل کشاورزان زعفران‌کار برای آزمون کنترل کیفیت محصول

علیرضا کرباسی؛ محمود صبوحی صابونی؛ بهاره زندی دره غریبی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 311-322

https://doi.org/10.22048/jsat.2021.244578.1406

چکیده
  این مطالعه در راستای ارتقاء سطح طبقه‌بندی کیفی محصول زعفران و افزایش سود کشاورزان با ایجاد بازار فرضی به بررسی عامل‌های مؤثر بر انتخاب و میزان تمایل به پرداخت کشاورزان برای انجام آزمون کیفیت زعفران با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط و پرسش انتها – باز پرداخته است. داده‌های موردنیاز با تکمیل پرسشنامه از یک نمونه تصادفی 170 نفر ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بخش‌بندی منفعتی بازار زعفران ایران با استفاده از الگوریتم‌های خوشه‌بندی قطعی و فازی در مشهد

امیرحسین توحیدی؛ محمد قربانی؛ علیرضا کرباسی؛ احمدرضا اصغرپور ماسوله؛ بهروز حسنی-مهموئی

دوره 9، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 193-208

https://doi.org/10.22048/jsat.2020.225513.1388

چکیده
  زعفران یکی از محصولات کشاورزی مهم و ارزشمند ایران به شمار می­رود و برای رشد بازار آن لازم است که به ترجیحات مصرف­کنندگان این محصول توجه شود. مصرف­کنندگان دارای نیازها و خواسته­های متفاوتی می­باشند و با بخش­بندی منفعتی بازار زعفران، شرکت­ها می­توانند از ترجیحات مصرف­کنندگان در هر بخش از بازار درک صحیحی داشته باشند. ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
رتبه‌بندی و بررسی اثر ویژگی‌های زعفران بر ترجیحات مصرف‌کنندگان

امیرحسین توحیدی؛ محمد قربانی؛ علیرضا کرباسی؛ احمدرضا اصغرپور ماسوله؛ بهروز حسنی-مهموئی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 91-106

https://doi.org/10.22048/jsat.2020.221935.1384

چکیده
  امروزه با توجه به شدت رقابت و تغییرات مداوم در شرایط محیطی، شناسایی نیازها و خواسته های مصرف کنندگان برای کسب مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و بین المللی امری ضروری می باشد. زعفران یکی از محصولات کشاورزی مهم و ارزشمند ایران به شمار می رود و برای رشد بازار آن لازم است که به ترجیحات مصرف کنندگان این محصول توجه شود. لذا، هدف اصلی این مطالعه ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی الگوی تخصصی شدن صادرات زعفران ایران در بازارهای هدف

میلاد امینی زاده؛ حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی

دوره 8، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 609-624

https://doi.org/10.22048/jsat.2020.220554.1383

چکیده
  تئوری­های تجارت بین­المللی بر تخصصی شدن کشورها تأکید داشته و شرط انتفاع از تجارت را تخصصی شدن عنوان کرده­اند. ایران در صادرات زعفران به عنوان یکی از محصولات مهم و ارزآور کشور به بازارهای هدف با نوسانات و تغییراتی روبرو بوده است که تخصصی شدن در این بازارها را با تردید روبرو کرده است. از این رو، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و بین‌المللی زعفران ایران

امیرحسین توحیدی؛ محمد قربانی؛ علیرضا کرباسی؛ احمدرضا اصغرپور ماسوله؛ بهروز حسنی-مهموئی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 461-477

https://doi.org/10.22048/jsat.2020.211678.1373

چکیده
  فقدان استراتژی مشخص رقابتی یکی از مشکلات مهم شرکت­های زعفران ایرانی در بازارهای داخلی و بین­المللی برای کسب مزیت رقابتی است. لذا، رتبه­بندی عوامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و بین­المللی زعفران ایران هدف اصلی این مطالعه می­باشد. برای این منظور، با در نظر گرفتن نظریه‌ی موقعیت بازار و دیدگاه منبع-محور، در این ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
تحلیل رقابت پذیری بنگاه های صادرکننده زعفران ایران در بازارهای جهانی

سید حسین محمدزاده؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 261-276

https://doi.org/10.22048/jsat.2019.174203.1337

چکیده
  تجارب چندساله اخیر ایران نشان می­دهد که تکیه اقتصاد به درآمد حاصل از فروش نفت خام، بی­ثباتی درآمد صادراتی را به­دنبال دارد. به­منظور کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام، جهت­گیری سیاست­های صادراتی باید به سود صدور کالاهای غیرنفتی از جمله صادرات محصولات کشاورزی تغییر یابد. زعفران یکی از اقلام مهم صادراتی ایران است ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
ارزیابی اثر عضویت ایران در موافقت‌نامه‌های تجاری بر صادرات زعفران

میلاد امینی زاده؛ علیرضا کرباسی؛ اندیشه ریاحی؛ محمدرضا رمضانی

دوره 7، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 537-549

https://doi.org/10.22048/jsat.2019.127121.1292

چکیده
  امروزه کشورهای در حال توسعه به منظور دستیابی به بازارهای هدف ایمن‌تر و کاهش موانع تجاری، سعی به حضور در توافق‌نامه‌های تجاری دارند. ایران نیز در موافقت‌نامه‌های تجاری سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) و نظام جهانی ترجیحات تجاری (GSTP) حضور دارد. با وجود آن که به طور عمومی این باور وجود دارد که حضور در موافقت‌نامه‌های تجاری به طور کلی ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
برآورد هزینه‌های زیست‌محیطی انتشار گازهای گلخانه‌ای در مزارع زعفران (مطالعه موردی شهرستان تربت‌حیدریه)

امین نظام الاسلامی؛ لیلی ابوالحسنی؛ ناصر شاهنوشی؛ علیرضا کرباسی؛ داریوش خضری

دوره 7، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 275-283

https://doi.org/10.22048/jsat.2018.101427.1264

چکیده
  تولید زعفران به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین محصول کشاورزی و دارویی جهان، دارای مزیت نسبی بالایی می‌باشد. با توجه به اهمیت تولید این محصول در ایران به‌عنوان یک کالای مهم صادراتی غیرنفتی و راهبردی، برآورد هزینه‌های غیرمستقیم زیست‌محیطی مربوط به انتشار گازهای آلاینده آن ضروری است. هدف از این مطالعه محاسبه برآورد هزینه‌های زیست‌محیطی ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
اثر شوک درآمدهای نفتی بر صادرات زعفران ایران

سید حسین محمدزاده؛ علیرضا کرباسی

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 125-136

https://doi.org/10.22048/jsat.2018.44171.1128

چکیده
  درآمدهای نفتی نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد. درطی سال­های گذشته، به­طور متوسط 60% درآمد دولت و 80% درآمد صادرات ایران از نفت­وگاز بوده است. از دیگرسوی ایران به­عنوان بزرگ­ترین صادرکننده زعفران بخش قابل توجهی از ارزش صادراتی جهانی این محصول را به خود اختصاص داده است. با توجه به تأثیر­گذاری درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران به عنوان ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی راهبردهای قیمت گذاری زعفران با رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک

فاطمه پیرملک؛ علیرضا کرباسی؛ محمد قربانی؛ فاطمه رستگاری پور

دوره 6، شماره 3 ، مهر 1397، ، صفحه 355-366

https://doi.org/10.22048/jsat.2017.92171.1245

چکیده
  زعفران با توجه به قدرت ایجاد اشتغال بالا و ایجاد درآمد مناسب به عنوان یک محصول مهم برای کشاورزان استان­ خراسان رضوی به حساب می‏آید. وجود مسائل و مشکلات پیش­روی زعفران­کاران در زمینه بازاریابی و صادرات باعث گردیده این محصول به‌رغم کیفیت مرغوب، از وضعیت مناسبی در بازار جهانی برخوردار نباشد. لذا بررسی آمیخته بازاریابی قیمت به ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
تدوین راهبردهای مدیریتی پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه

فاطمه رستگاری پور؛ علیرضا کرباسی؛ احمد احمدیان

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 295-308

https://doi.org/10.22048/jsat.2017.55398.1170

چکیده
  هدف از این پژوهش، طراحی برنامه­راهبردی پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه به روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش افراد آگاه به وضعیت پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه بودند. نمونه­ آماری این تحقیق 40  نفر، شامل ریاست و معاون دانشگاه و پژوهشکده، کارکنان سازمان­های مرتبط، اساتید و پژوهشگران با سابقه بودند که به‌طور ...  بیشتر

سایر موضوعات مرتبط با زعفران
مقایسه ی کاربردی لاجیت، پروبیت و توبیت در بررسی عوامل موثر بر پذیرش بیمه زعفران مطالعه موردی:شهرستان قاین

سید حسین محمدزاده؛ علیرضا کرباسی؛ مریم کاشفی

دوره 4، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 239-254

https://doi.org/10.22048/jsat.2016.38872

چکیده
  بیمه محصولات کشاورزی را می‌توان یکی از اهرم‌های توسعه کشاورزی دانست؛ زیرا با استفاده از آن هم می‌توان امنیت بیشتری برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی فراهم ساخت و هم شرایط مطلوبتری برای جلب و جذب سرمایه‌های خصوصی در بخش کشاورزی فراهم آورد. در این مطالعه تلاش شده است تا با استفاده اطلاعات حاصل از 118 کشاورز زعفران کار شهرستان قاین ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی عوامل مؤثر بر تجارت زعفران ایران

سمیه کوچک زاده؛ علیرضا کرباسی

دوره 3، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 217-227

https://doi.org/10.22048/jsat.2015.10383

چکیده
  با توجه به اهمیت و نقش تجارت خارجی در توسعه اقتصادی کشور و نیز تأکیدی که برنامه‌ریزان اقتصادی کشور به گسترش صادرات غیرنفتی دارند و همچنین جهت رهایی از اقتصاد تک‌محصولی، لزوم توجه بیشتر به اقتصاد تک‌محصولی ضروری می‌باشد. از میان محصولات صادراتی برخوردار از مزیت نسبی زعفران به دلیل موقعیت ویژه آن از لحاظ اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
آزمون پیوستگی و فرضیه بازار مرکزی محصول زعفران در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی

علیرضا کرباسی؛ هاشم محمودی؛ بهزاد فکاری سردهایی؛ محمد مهدی فارسی علی آبادی

دوره 2، شماره 3 ، آبان 1393، ، صفحه 215-223

https://doi.org/10.22048/jsat.2014.7865

چکیده
  زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی کشاورزی کشور می‌باشد و استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی از عمده‌ترین استان‌های تولیدکننده زعفران می‌باشند.‌ هدف از مطالعه حاضر سنجش فرضیه بازار مرکزی محصول زعفران در استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی با استفاده از داده‌های ماهانه طی سال‌های 1385 تا 1390 می‌باشد. بدین منظور از فن آزمون ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی مزیت نسبی تولید و صادرات زعفران

علیرضا کرباسی؛ فاطمه رستگاری پور

دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 59-74

https://doi.org/10.22048/jsat.2014.6186

چکیده
  کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه با توجه به امکانات و پتانسیل‌های موجود در زمینه منابع مختلف کشاورزی از امکانات ویژه‌ای برای کشت زعفران برخوردار است. در تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و سالنامه آمار بازرگانی خارجی برای سال زراعی 92-91 به بررسی مزیت نسبی تولید زعفران در شهرستان تربت‌حیدریه ...  بیشتر