اقتصاد و بازاریابی
علیرضا کرباسی؛ هاشم محمودی؛ بهزاد فکاری سردهایی؛ محمد مهدی فارسی علی آبادی
چکیده
زعفران یکی از مهمترین محصولات تولیدی کشاورزی کشور میباشد و استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی از عمدهترین استانهای تولیدکننده زعفران میباشند. هدف از مطالعه حاضر سنجش فرضیه بازار مرکزی محصول زعفران در استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی با استفاده از دادههای ماهانه طی سالهای 1385 تا 1390 میباشد. بدین منظور از فن آزمون ...
بیشتر
زعفران یکی از مهمترین محصولات تولیدی کشاورزی کشور میباشد و استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی از عمدهترین استانهای تولیدکننده زعفران میباشند. هدف از مطالعه حاضر سنجش فرضیه بازار مرکزی محصول زعفران در استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی با استفاده از دادههای ماهانه طی سالهای 1385 تا 1390 میباشد. بدین منظور از فن آزمون همجمعی برای سریهای قیمت با استفاده از رهیافت یوهانسون بهره گرفتهشده است. نتایج نشانداد که استان خراسان جنوبی نقش رهبری قیمت را در بین استانهای مذکور بر عهده دارد. این در حالی است که از بین سه استان مربوطه، استانهای خراسان رضوی و جنوبی تشکیل یک بازار واحد را میدهند که شرط LOP برای آنها صادق میباشد. استان خراسان شمالی نیز بازاری است که در بلندمدت تحت تأثیر تغییرات قیمت دو استان خراسان رضوی و جنوبی قرار نمیگیرد و بهصورت یک بازار مجزا رفتار میکند. لذا اتخاذ یک سیاست در بازار زعفران در هر یک از این سه استان، بازار این محصول در دو استان دیگر را تحتالشعاع قرار میدهد.
اقتصاد و بازاریابی
هاشم محمودی؛ سمیرا افراسیابی
چکیده
انتقال نامتقارن قیمت بهعنوان یکی از مصادیق نارسایی بازار مطرح میباشد که بر رفاه مصرفکنندگان اثر میگذارد. به همین دلیل، تحلیل انتقال قیمت در بازارهای کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. زعفران بهعنوان طلای سرخ ایران یکی از مهمترین محصولات تولیدی کشاورزی کشور میباشد. در این بین استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی ...
بیشتر
انتقال نامتقارن قیمت بهعنوان یکی از مصادیق نارسایی بازار مطرح میباشد که بر رفاه مصرفکنندگان اثر میگذارد. به همین دلیل، تحلیل انتقال قیمت در بازارهای کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. زعفران بهعنوان طلای سرخ ایران یکی از مهمترین محصولات تولیدی کشاورزی کشور میباشد. در این بین استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی از عمدهترین استانهای تولیدکننده زعفران در کشور میباشند. هدف از مطالعه حاضر بررسی نحوه انتقال قیمت محصول زعفران در بین استانهای موردنظر میباشد. بدین منظور ابتدا وجود رابطه بلندمدت بین متغیرهای مورد مطالعه با استفاده از آزمونهای همگرایی یوهانسون و انگل و گرنجر بر پایه دادههای ماهانه 1390-1385 مستخرج از دفتر آمار بانک مرکزی مورد آزمون قرار گرفت. سپس جهت نحوه انتقال (متقارن یا نامتقارن) قیمت از روشهای همگرایی آستانهای استفاده شد. نتایج آزمون همگرایی انگل و گرجر و آزمون همگرایی یوهانسون وجود رابطه بلندمدت را در بین استانهای موردنظر تأیید نمود. یافتههای این مطالعه نشان داد انتقال قیمت زعفران در بلندمدت بین استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی متقارن است. همچنین با بهکارگیری مدلهای تصحیح خطا بر پایه تکنیکهای تصحیح خطای آستانهای، تعدیلات کوتاهمدت بازار زعفران در بین این سه استان تجزیه و تحلیل گردید لذا، اتخاذ سیاستهای حمایتی قیمتی در خصوص بازار زعفران در بین سه استان پیشنهاد میشود.