اقتصاد و بازاریابی
علیرضا کرباسی؛ هاشم محمودی؛ بهزاد فکاری سردهایی؛ محمد مهدی فارسی علی آبادی
چکیده
زعفران یکی از مهمترین محصولات تولیدی کشاورزی کشور میباشد و استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی از عمدهترین استانهای تولیدکننده زعفران میباشند. هدف از مطالعه حاضر سنجش فرضیه بازار مرکزی محصول زعفران در استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی با استفاده از دادههای ماهانه طی سالهای 1385 تا 1390 میباشد. بدین منظور از فن آزمون ...
بیشتر
زعفران یکی از مهمترین محصولات تولیدی کشاورزی کشور میباشد و استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی از عمدهترین استانهای تولیدکننده زعفران میباشند. هدف از مطالعه حاضر سنجش فرضیه بازار مرکزی محصول زعفران در استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی با استفاده از دادههای ماهانه طی سالهای 1385 تا 1390 میباشد. بدین منظور از فن آزمون همجمعی برای سریهای قیمت با استفاده از رهیافت یوهانسون بهره گرفتهشده است. نتایج نشانداد که استان خراسان جنوبی نقش رهبری قیمت را در بین استانهای مذکور بر عهده دارد. این در حالی است که از بین سه استان مربوطه، استانهای خراسان رضوی و جنوبی تشکیل یک بازار واحد را میدهند که شرط LOP برای آنها صادق میباشد. استان خراسان شمالی نیز بازاری است که در بلندمدت تحت تأثیر تغییرات قیمت دو استان خراسان رضوی و جنوبی قرار نمیگیرد و بهصورت یک بازار مجزا رفتار میکند. لذا اتخاذ یک سیاست در بازار زعفران در هر یک از این سه استان، بازار این محصول در دو استان دیگر را تحتالشعاع قرار میدهد.