اقتصاد و بازاریابی
فاطمه پیرملک؛ علیرضا کرباسی؛ محمد قربانی؛ فاطمه رستگاری پور
چکیده
زعفران با توجه به قدرت ایجاد اشتغال بالا و ایجاد درآمد مناسب به عنوان یک محصول مهم برای کشاورزان استان خراسان رضوی به حساب میآید. وجود مسائل و مشکلات پیشروی زعفرانکاران در زمینه بازاریابی و صادرات باعث گردیده این محصول بهرغم کیفیت مرغوب، از وضعیت مناسبی در بازار جهانی برخوردار نباشد. لذا بررسی آمیخته بازاریابی قیمت به ...
بیشتر
زعفران با توجه به قدرت ایجاد اشتغال بالا و ایجاد درآمد مناسب به عنوان یک محصول مهم برای کشاورزان استان خراسان رضوی به حساب میآید. وجود مسائل و مشکلات پیشروی زعفرانکاران در زمینه بازاریابی و صادرات باعث گردیده این محصول بهرغم کیفیت مرغوب، از وضعیت مناسبی در بازار جهانی برخوردار نباشد. لذا بررسی آمیخته بازاریابی قیمت به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر بازاریابی زعفران در منطقه ضروری به نظر میرسد. بهمنظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای آمیخته بازاریابی قیمت زعفران، در این مطالعه از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک استفاده شد. اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه تخصصی با مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدکننده و صادرکننده زعفران در شهرهای مشهد و تربتحیدریه در سال 1394 جمعآوری گردید. جهت بررسی روایی منطقی پرسش نامهها و صحت و سقم سؤالات، پرسش نامهها توسط اساتید راهنما و مشاور و چند تن از کارشناسان مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت. در ابتدا تعدادی پرسشنامه اولیه تکمیل شد و با کاربرد روش آلفای کرونباخ ضریب پایایی 79/0 حاصل گردید. نتایج ماتریس عوامل داخلی نشان داد که نقاط ضعف بر قوت غلبه دارند و بر طبق نتایج ماتریس عوامل خارجی نیز نقاط فرصت بر تهدید برتری دارند. نتایج مطالعه همچنین نشان داد ظرفیت افزایش ارزشافزوده ناشی از فرآوری زعفران با امتیاز 57/0 و ارزش صادراتی با امتیاز 54/0 مهمترین نقطه قوت و قیمت پایین خرید از کشاورزان با امتیاز 13/0 و عدم آگاهی از قیمت رقبا با امتیاز 11/0 مهمترین نقاط ضعف آمیخته بازاریابی قیمت است. همچنین صادرات محصول، باکیفیتهای مختلف بر اساس توانایی مالی مشتریان بازارهای هدف با امتیاز 32/0 و تعیین قیمت بر اساس محیط رقابتی و اقتصادی با امتیاز 32/0 با اهمیتترین فرصتها و عدم ثبات نرخ ارز با امتیاز 40/0 و نوسان قیمت در بازار صادراتی با امتیاز 36/0 بااهمیتترین تهدیدهای کنونی آمیخته بازاریابی قیمت زعفران است. نتایج کلی حاصل از ماتریس تحلیل وضعیت نشانگر تدافعی بودن راهبردهای فاکتور فرآوری زعفران است. لذا طبق نتایج بهدست آمده راهبردهای ایجاد نظام بورس منطقهای داخلی زعفران و کنترل مدتدار قیمت در بازارهای صادراتی با هدف توجه بهنظام قیمتگذاری و خرید عادلانه پیشنهاد میگردد.
اقتصاد و بازاریابی
ابوالفضل معصوم زاده؛ ابوالقاسم ابراهیمی؛ جعفر شمسی؛ خلیل دهنوی
چکیده
با وجود تولید و صادرات گسترده محصول زعفران ایران، میتوان گفت هیچ برند قدرتمند و معتبری در بازار جهانی از زعفران ایران مشاهده نمیشود. به عبارت دیگر نبود برندهای قدرتمند از زعفران ایران در بازارهای جهانی باعث شده تقریباً هیچ نامی از ایران در این زمینه وجود نداشته باشد. از این رو آگاهی از اهمیت و جایگاه برندسازی برای محصولات صادراتی ...
بیشتر
با وجود تولید و صادرات گسترده محصول زعفران ایران، میتوان گفت هیچ برند قدرتمند و معتبری در بازار جهانی از زعفران ایران مشاهده نمیشود. به عبارت دیگر نبود برندهای قدرتمند از زعفران ایران در بازارهای جهانی باعث شده تقریباً هیچ نامی از ایران در این زمینه وجود نداشته باشد. از این رو آگاهی از اهمیت و جایگاه برندسازی برای محصولات صادراتی مانند زعفران و همچنین راهکارهایی که برندهای برتر برای حضور و بقا در بازار جهانی از آن بهره میبرند میتواند در این راستا راهگشا باشد. این مطالعه، با بررسی مبانی نظری، مطالعات تطبیقی و استفاده از نظرات خبرگان صنعت زعفران کشور بهوسیله مصاحبه عمیق و پرسشنامه به بررسی چالشهای پیش روی این صنعت پرداخته و با استفاده از ماتریس SWOT راهبردها و برنامههای عملیاتی را جهت برندسازی در این صنعت ارائه داده است. نتایج تحقیق نشان میدهد صنعت از نظر برندسازی وضعیت مناسبی ندارد و دارای نقاط ضعف و تهدیدهای فراوانی است. به همین منظور چهار دسته اصلی راهبُرد به منظور توسعه برندسازی در این صنعت ارائه شده که بهکارگیری آنها میتواند تضمینکننده بهبود وضعیت صنعت باشد.