اقتصاد و بازاریابی
محمد آقاپور صباغی
چکیده
تحلیل عوامل موثر بر صادرات بهویژه در ارتباط با بازارهای جدید در بخش کشاورزی یکی از مهمترین عوامل موثر بر رشد و توسعه صادرات محصولاتی مانند زعفران است. تحقیق حاضر باهدف بررسی عوامل اثرگذار بر صادرات زعفران ایران به کشورهای بریکس انجامیافته است. برای این منظور مدل دادههای پانل در دوره زمانی 2015-1990 به کار گرفتهشده است. نتایج برآورد ...
بیشتر
تحلیل عوامل موثر بر صادرات بهویژه در ارتباط با بازارهای جدید در بخش کشاورزی یکی از مهمترین عوامل موثر بر رشد و توسعه صادرات محصولاتی مانند زعفران است. تحقیق حاضر باهدف بررسی عوامل اثرگذار بر صادرات زعفران ایران به کشورهای بریکس انجامیافته است. برای این منظور مدل دادههای پانل در دوره زمانی 2015-1990 به کار گرفتهشده است. نتایج برآورد الگوی تصادفی نشان میدهد که تولید ناخالص داخلی کشورهای بریکس، نرخ واقعی ارز و جمعیت اثر مثبت و قیمت صادراتی اثر منفی بر صادرات زعفران ایران به کشورهای بریکس دارند. با توجه به بالا بودن سطح درآمد سرانه در کشورهای بریکس و اثر مثبت آن بر میزان صادرات زعفران، انجام برنامهریزی و سیاستگذاری در جهت تقویت روابط با این کشورها، عاملی مهم در زمینه توسعه صادرات محصول زعفران خواهد بود. از سویی با توجه به کشش کم قیمت وارداتی زعفران در کشورهای مذکور، پیشنهاد میگردد، اقدامات لازم در جهت ارتقاء و بهبود سطح بستهبندی و فرآوری این محصول که ممکن است منجر به افزایش نسبی قیمت گردد، انجام شود.