با همکاری انجمن علمی گیاهان دارویی ایران
اقتصاد و بازاریابی
بررسی الگوی تخصصی شدن صادرات زعفران ایران در بازارهای هدف

میلاد امینی زاده؛ حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی

دوره 8، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 609-624

https://doi.org/10.22048/jsat.2020.220554.1383

چکیده
  تئوری­های تجارت بین­المللی بر تخصصی شدن کشورها تأکید داشته و شرط انتفاع از تجارت را تخصصی شدن عنوان کرده­اند. ایران در صادرات زعفران به عنوان یکی از محصولات مهم و ارزآور کشور به بازارهای هدف با نوسانات و تغییراتی روبرو بوده است که تخصصی شدن در این بازارها را با تردید روبرو کرده است. از این رو، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
ارزیابی اثر عضویت ایران در موافقت‌نامه‌های تجاری بر صادرات زعفران

میلاد امینی زاده؛ علیرضا کرباسی؛ اندیشه ریاحی؛ محمدرضا رمضانی

دوره 7، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 537-549

https://doi.org/10.22048/jsat.2019.127121.1292

چکیده
  امروزه کشورهای در حال توسعه به منظور دستیابی به بازارهای هدف ایمن‌تر و کاهش موانع تجاری، سعی به حضور در توافق‌نامه‌های تجاری دارند. ایران نیز در موافقت‌نامه‌های تجاری سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) و نظام جهانی ترجیحات تجاری (GSTP) حضور دارد. با وجود آن که به طور عمومی این باور وجود دارد که حضور در موافقت‌نامه‌های تجاری به طور کلی ...  بیشتر

کشاورزی و علوم پایه
پژوهش‌های زراعی زعفران در ایران: روند گذشته و نگاهی به آینده

علیرضا کوچکی

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1392، ، صفحه 3-21

https://doi.org/10.22048/jsat.2013.4808

چکیده
   زعفران از جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و سیاسی جایگاه ویژه‌ای در کشاورزی ایران و بخصوص مناطق زعفران‌کاری دارا می‌باشد. نقش کشاورزان ایران در اهلی‌سازی و تکامل زراعی این گیاه در منابع متعدد علمی بین‌المللی به‌صورت بارزی آورده شده است. گرچه نام این محصول مینیاتوری و به‌ اصطلاح دست‌ساز همیشه با نام ایران همراه ...  بیشتر