سایر موضوعات مرتبط با زعفران
تکتم محتشمی؛ علیرضا کرباسی؛ بهاره زندی دره غریبی
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی اقتصادی مصرف نهادههای مختلف در تولید زعفران و نیز اندازهگیری کارایی تولید این محصول در مزارع کوچک و بزرگ استان خراسان رضوی میباشد. آمار و اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از 170 زعفرانکار شهرستانهای تربت حیدریه و زاوه در سال 1393 جمع آوری شده است. به منظور اطمینان از صحت انتخاب الگوی تولید مورد ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی اقتصادی مصرف نهادههای مختلف در تولید زعفران و نیز اندازهگیری کارایی تولید این محصول در مزارع کوچک و بزرگ استان خراسان رضوی میباشد. آمار و اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از 170 زعفرانکار شهرستانهای تربت حیدریه و زاوه در سال 1393 جمع آوری شده است. به منظور اطمینان از صحت انتخاب الگوی تولید مورد استفاده سه فرم تابعی کاب داگلاس، ترانسندنتال و ترانسلوگ مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که فرم تابعی ترانسلوگ مناسبترین فرم برای بیان تکنولوژی تولید این محصول میباشد. کشش های تولیدی محاسبه شده بر پایه پارامترهای این تابع بیانگر آن است که بزرگ مالکان در استفاده از نهادهها عملکرد بهتری از خود نشان میدهند. افزون بر این مقایسه کارایی دو گروه حاکی از آن است که 49 درصد از مزارع کوچک و 18 درصد از مزارع بزرگ تولید این محصول در سطح ناکارای تولید فعالیت میکنند. اختلاف زیاد کمترین و بیشترین کارایی فنی در بین زعفرانکاران بزرگ مالک نشان میدهد امکان افزایش کارایی فنی در این گروه از مزارع نیز از طریق استفاده از شیوههای مدیریتی مناسب وجود دارد.
اقتصاد و بازاریابی
حدیث کاوند؛ الهام کلبعلی؛ محمود صبوحی
چکیده
بخش کشاورزی برای تأمین مطالباتی مانند تولید محصول بیشتر، آلودگی کمتر و تحقق خواستههای مصرفکنندگان با توجه به کمیابی فزاینده منابع، تحتفشار میباشد. با توجه به اهمیت کارایی در رشد بهرهوری، این شاخص میتواند نقش مهمی را بهویژه در کشورهای درحالتوسعه برای تکامل سیستمهای کشاورزی در جهت تأمین این مطالبات ایفا کند. هدف از ...
بیشتر
بخش کشاورزی برای تأمین مطالباتی مانند تولید محصول بیشتر، آلودگی کمتر و تحقق خواستههای مصرفکنندگان با توجه به کمیابی فزاینده منابع، تحتفشار میباشد. با توجه به اهمیت کارایی در رشد بهرهوری، این شاخص میتواند نقش مهمی را بهویژه در کشورهای درحالتوسعه برای تکامل سیستمهای کشاورزی در جهت تأمین این مطالبات ایفا کند. هدف از این مطالعه بررسی انواع کارایی فنی، اقتصادی و تخصیصی برای تولیدکنندگان زعفران شهرستان قائن با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها بود. اطلاعات و دادهها از طریق تکمیل 50 پرسشنامه در سال زراعی 91-1390 جمعآوریشده است. نتایج نشان داده متوسط کارایی فنی، تخصیصی و اقتصادی در حالت بازده ثابت نسبت به مقیاس به ترتیب برابر با 86/0، 92/0 و 88/0 و در حالت بازده متغیر 89/0، 92/0 و 80/0 میباشد. همچنین برحسب نتایج بهدستآمده، آموزش و مشاوره کشاورزان در استفاده صحیح از منابع در دسترس، ترویج و استفاده از فناوریهای مناسب بهگونهای که باعث افزایش کارایی شود، توصیه میگردد.
اقتصاد و بازاریابی
محمود شبان؛ ابوالفضل محمودی؛ محسن شوکت فدایی
چکیده
مطالعه حاضر به تعیین کارایی فنی و بررسی بازاریابی و ساختار بازار زعفران میپردازد. در این تحقیق جهت بررسی کارایی فنی، حاشیههای بازاریابی زعفران و شناسایی مسیرهای بازاررسانی از آمار پیمایشی با تکمیل 140 پرسشنامه از بهره برداران و 25 پرشسنامه خرده فروش 14 پرسشنامه عمده فروش و مصاحبه با تعدادی کارشناس کشاورزی مربوط به سال 1391 در شهرستانهای ...
بیشتر
مطالعه حاضر به تعیین کارایی فنی و بررسی بازاریابی و ساختار بازار زعفران میپردازد. در این تحقیق جهت بررسی کارایی فنی، حاشیههای بازاریابی زعفران و شناسایی مسیرهای بازاررسانی از آمار پیمایشی با تکمیل 140 پرسشنامه از بهره برداران و 25 پرشسنامه خرده فروش 14 پرسشنامه عمده فروش و مصاحبه با تعدادی کارشناس کشاورزی مربوط به سال 1391 در شهرستانهای استان خراسان رضوی و جهت تعیین ساختار بازار از آمار و اطلاعات سری زمانی 91-1374 استفاده شده است. تخمین کارایی فنی از روش DEA، برآورد حاشیههای بازاریابی از دیدگاه دیگبی و برای تعیین ساختار بازار از شاخصهای نسبت تمرکز و هرفیندال استفاده شده است. نتایج نشان میدهد، متوسط کارایی فنی بهرهبرداران 49/63 و حداقل و حداکثر کارایی فنی به ترتیب 04/19 و 100 می باشد. اختلاف زیاد زعفرانکاران با حداقل و حداکثر کارایی فنی و فراوانی زیاد بهرهبرداران با کارایی کم حاکی از آن است که میتوان با مدیریت صحیح میزان تولید را افزایش داد. متوسط حاشیه خردهفروشی از حاشیه عمدهفروشی آنها بیشتر بوده و متوسط ضریب هزینه بازاریابی زعفران 78/14درصد میباشد. یعنی به عبارت دیگر سهم عوامل بازاریابی در قیمت نهایی زعفران 78/14 درصد است. بازار حاکم بر محصول زعفران طی دوره تحلیل انحصار چندجانبه تشخیص داده شد.