اقتصاد و بازاریابی
امیرحسین توحیدی؛ محمد قربانی؛ علیرضا کرباسی؛ احمدرضا اصغرپور ماسوله؛ بهروز حسنی-مهموئی
چکیده
زعفران یکی از محصولات کشاورزی مهم و ارزشمند ایران به شمار میرود و برای رشد بازار آن لازم است که به ترجیحات مصرفکنندگان این محصول توجه شود. مصرفکنندگان دارای نیازها و خواستههای متفاوتی میباشند و با بخشبندی منفعتی بازار زعفران، شرکتها میتوانند از ترجیحات مصرفکنندگان در هر بخش از بازار درک صحیحی داشته باشند. ...
بیشتر
زعفران یکی از محصولات کشاورزی مهم و ارزشمند ایران به شمار میرود و برای رشد بازار آن لازم است که به ترجیحات مصرفکنندگان این محصول توجه شود. مصرفکنندگان دارای نیازها و خواستههای متفاوتی میباشند و با بخشبندی منفعتی بازار زعفران، شرکتها میتوانند از ترجیحات مصرفکنندگان در هر بخش از بازار درک صحیحی داشته باشند. لذا، در این مطالعه با بکارگیری الگوریتمهای خوشهبندی قطعی و فازی، بازار زعفران به بخشهای همگن تقسیم و سپس با استفاده از نتایج تحلیل متقارن؛ ترجیحات، نگرش و خصوصیات جمعیتشناختی مصرفکنندگان در هر یک از بخشهای بازار مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، اطلاعات مربوط به 400 پاسخدهنده با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای از 13 منطقه مشهد جمعآوری گردید. نتایج مطالعه نشان داد که بازار زعفران را میتوان به شش بخش همگن تقسیم نمود و الگوریتم خوشهبندی فازی C-means در مقایسه با روشهای قطعی K-means، K-medoids و روشهای فازی گوستافسون-کسل و گت-گوا دارای عملکرد بهتری در شناسایی خوشهها میباشد. مطابق با یافتههای مطالعه، در اغلب بخشهای بازار، وزن زعفران و نوع بستهبندی مهمترین ویژگیهای اثرگذار بر تصمیمات خرید میباشند. بر اساس نتایج مطالعه، به شرکتهای زعفرانی توصیه میگردد که در عرضه محصولات زعفرانی و تدوین استراتژیهای بازاریابی به ترجیحات مصرفکنندگان در بخشهای مختلف بازار توجه نمایند.