اقتصاد و بازاریابی
تکتم محتشمی
چکیده
با توجه به اهمیت بنه (پیاز) زعفران در بهبود عملکرد محصول، اقدام به عرضه بنه گواهیشده که استانداردهای موردنیاز برای تضمین عملکرد بالای تولید بهویژه در سالهای نخست کشت رادار است، ضروری است. با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر بازار رسمی برای این محصول (بنه گواهیشده زعفران) وجود ندارد، در این مطالعه تلاش شد با بهرهگیری از روش ارزشگذاری ...
بیشتر
با توجه به اهمیت بنه (پیاز) زعفران در بهبود عملکرد محصول، اقدام به عرضه بنه گواهیشده که استانداردهای موردنیاز برای تضمین عملکرد بالای تولید بهویژه در سالهای نخست کشت رادار است، ضروری است. با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر بازار رسمی برای این محصول (بنه گواهیشده زعفران) وجود ندارد، در این مطالعه تلاش شد با بهرهگیری از روش ارزشگذاری مشروط، ضمن اندازهگیری حداکثر تمایل به پرداخت زعفران کاران برای این کالای غیر بازاری، به بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب این نوع از بنه پرداخته شود. نمونه موردبررسی در این مطالعه را 150 نفر از زعفران کاران در منطقه تربتحیدریه و زاوه در استان خراسان رضوی تشکیل داده است. با بهکارگیری مدل لاجیت چندگانه برای تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب یکی از انواع بنه استاندارد زعفران (نوع A بنه با وزن 5-10 گرم و تا 60% گلدهی در سال اول، نوع B بنه با وزن 15-10 گرم و تا 80% گلدهی در سال اول، نوع C بنه با وزن 20-15 گرم و تا 90% گلدهی در سال اول، نوع D بنه با وزن بیش از 20 گرم و تا بیش از 90% گلدهی در سال اول) مشخص شد، افزایش سطح تحصیلات، سن مزرعه، انجام تیمار پیش از کشت و نیز داشتن شغل جانبی، احتمال انتخاب بنههای نوع A را به میزان معناداری افزایش میدهد. در مقابل افزایش متغیرهای سن کشاورز و وزن بنه مصرفی کنونی، احتمال انتخاب این نوع از بنهها را کاهش میدهد. به همین ترتیب در انتخاب بنههای نوع B و C، متغیرهای تحصیلات، سطح زیر کشت، داشتن شغل جانبی، سن مزرعه و انجام تیمار پیش از کشت مؤثر تشخیص داده شد. مقدار انتظاری متوسط تمایل به پرداخت (WTP) برابر82500 ریال تعیین شد که در مقایسه با متوسط قیمت کنونی بنههای موجود در بازار نشان میدهد زعفران کاران حاضرند برای این نوع از بنهها قیمتی بالاتر از متوسط قیمت بازار پرداخت نمایند.
اقتصاد و بازاریابی
علیرضا کرباسی؛ محمود صبوحی صابونی؛ بهاره زندی دره غریبی
چکیده
این مطالعه در راستای ارتقاء سطح طبقهبندی کیفی محصول زعفران و افزایش سود کشاورزان با ایجاد بازار فرضی به بررسی عاملهای مؤثر بر انتخاب و میزان تمایل به پرداخت کشاورزان برای انجام آزمون کیفیت زعفران با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط و پرسش انتها – باز پرداخته است. دادههای موردنیاز با تکمیل پرسشنامه از یک نمونه تصادفی 170 نفر ...
بیشتر
این مطالعه در راستای ارتقاء سطح طبقهبندی کیفی محصول زعفران و افزایش سود کشاورزان با ایجاد بازار فرضی به بررسی عاملهای مؤثر بر انتخاب و میزان تمایل به پرداخت کشاورزان برای انجام آزمون کیفیت زعفران با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط و پرسش انتها – باز پرداخته است. دادههای موردنیاز با تکمیل پرسشنامه از یک نمونه تصادفی 170 نفر از زعفران کاران استان خراسان رضوی جمعآوری گردید. از مدل دومرحلهای هکمن برای تشخیص عاملهای مؤثر بر انتخاب و میزان تمایل به پرداخت اضافه استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که حدود 48 درصد کشاورزان حاضر به پرداخت مبلغ اضافه برای انجام آزمون کیفیت میباشند، که از این تعداد، 29 درصد تمایل به پرداختی بیشتر از 900 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم گلتر را نشان دادند. نتایج حاصل از برآورد مدل نیز نشان داد که متغیرهای سن، تحصیلات، مالکیت زمین و سابقه انجام آزمون کیفیت زعفران درگذشته هم بر احتمال انتخاب و هم بر میزان تمایل به پرداخت اضافی برای انجام آزمون کیفیت تأثیر مثبت و معناداری دارند. بر این اساس استفاده از آموزشهای درست و همهجانبه، برگزاری تشکلهای عمومی و فعالیتهای ترویجی میتواند در ترغیب کشاورزان جهت انجام آزمون کیفیت نقش مؤثری داشته باشد.