اقتصاد و بازاریابی
محمّد قدوسی؛ تکتم محتشمی؛ مهناز متولی حبیبی؛ شکیبا شدتی
چکیده
اهمیت زعفران در رشد صادرات غیر نفتی کشور، تبیین نظام بازاریابی صحیح در این صنعت بر اساس اولویتهای کارشناسی شده را ضروری میسازد. هدف از این مطالعه شناسایی و اولویتبندی عناصر آمیخته بازاریابی مؤثر بر افزایش صادرات این محصول است. در این راستا ضمن تعیین معیارهای مختلف بازاریابی صادراتی این محصول بر اساس مدل 4Pمک کارتی، با استفاده ...
بیشتر
اهمیت زعفران در رشد صادرات غیر نفتی کشور، تبیین نظام بازاریابی صحیح در این صنعت بر اساس اولویتهای کارشناسی شده را ضروری میسازد. هدف از این مطالعه شناسایی و اولویتبندی عناصر آمیخته بازاریابی مؤثر بر افزایش صادرات این محصول است. در این راستا ضمن تعیین معیارهای مختلف بازاریابی صادراتی این محصول بر اساس مدل 4Pمک کارتی، با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی به اولویتبندی شاخصهای هر معیار بر اساس تکمیل پرسشنامه و انجام مصاحبه با 63 کارشناسان خبره در حوزه صادرات زعفران پرداخته شده است. بر اساس یافتهها، معیار محصول که شاخصهای دارای اولویت آن وجود نام تجاری، داشتن نشان استاندارد و وزن بستهبندی شناسایی شد، با وزن 485/0 از بالاترین اولویت در بازاریابی زعفران برخوردار است. معیار ترفیع (وزن 281/0) معیار مهم بعدی در آمیخته بازاریابی تعیین شد. در میان شاخصهای این معیار، تبلیغات تجاری (408/0)، داشتن نمایندگی فروش در خارج از کشور (23/0) و برگزاری نمایشگاههای تخصصی (138/0) از عواملی تعیین شد که سبب پاسخگویی مناسب به بازار هدف و حفظ سهم ایران در بازار این محصول خواهد شد. در نهایت معیارهای قیمت (با وزن 183/0) و توزیع (068/0) اولویت سوم و چهارم در آمیخته بازاریابی این محصول را به خود اختصاص داند. بر این اساس شناسایی کانالهای توزیع زعفران در بازارهای هدف و اعطای کمکهای مالی جهت تشکیل شبکه توزیع بینالمللی برای برندهای ایرانی، حمایت مالی از مکانیزه نمودن فرآیند تولید و فرآوری زعفران، توسعه مراکز مشاوره تولید، ترغیب و الزام تولیدکنندگان به اخذ گواهینامههای مربوط به مواد غذایی و درجهبندی محصول بر اساس سطح کیفی و بهداشتی ضرورت داشته و پیشنهاد میشود