اقتصاد و بازاریابی
سید میثم جلیلی؛ اکبر میرزاپور باباجان؛ بیت اله اکبری مقدم؛ آرش هادی زاده میارکلائی
چکیده
با معرفی گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران، این پژوهش سعی در شناخت عوامل موثر بر نوسانات قیمت آن و از جمله تأثیر حجم معاملات آتی و ارتباط دوسویه بین این دو در جهت بررسی آزمون فرضیه ترکیب توزیعها MDH و فرضیه ورود متوالی اطلاعات SIAH می نماید. به این منظور از روش بررسی وجود رابطه علیت خطی و غیر خطی بین دو متغیر فوق استفاده و داده ها به ...
بیشتر
با معرفی گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران، این پژوهش سعی در شناخت عوامل موثر بر نوسانات قیمت آن و از جمله تأثیر حجم معاملات آتی و ارتباط دوسویه بین این دو در جهت بررسی آزمون فرضیه ترکیب توزیعها MDH و فرضیه ورود متوالی اطلاعات SIAH می نماید. به این منظور از روش بررسی وجود رابطه علیت خطی و غیر خطی بین دو متغیر فوق استفاده و داده ها به صورت روزانه در بازه زمانی شهریور ماه 1397 الی پایان شهریورماه 1399 اخذ شده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری داده ها کتابخانه ای با استفاده از روشها و مدلهای اقتصاد سنجی و مفهوم شبکه های عصبی به کمک نرم افزارهای Eviews و R صورت گرفته است. نوسانات قیمت گواهی سپرده زعفران با استفاده از مدلهای خانواده Arch استخراج گردیده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که رابطه علیت خطی بین نوسانات قیمت گواهی سپرده و قیمت آتی وجود داشته و این رابطه دوطرفه است. نتایج آزمون BDS روی پسماند حاصل از مدلVAR بین متغیرها وجود رابطه غیر خطی بین متغیرها را نشان می دهد. نتایج آزمون علیت گرنجر غیرخطی مبتنی بر شبکه عصبی نشان می دهد که حجم معاملات آتی ها علیت نوسانات قیمت گواهی سپرده زعفران است لذا در معاملات زعفران در بورس کالای ایران، اطلاعات از بازارهای آتی به بازار نقد جریان دارد و سفته بازی در بازار گواهی سپرده زعفران نمی تواند به عنوان عامل تثبیت کننده در قیمت معاملات آتی اثرگذار باشد.
اقتصاد و بازاریابی
آرش دوراندیش؛ امیر حسین توحیدی؛ مونا موسوی
چکیده
زعفران به عنوان محصولی کشاورزی ارزشمند در سطح ملی و بینالمللی، به شیوههای مختلفی توسط مصرفکنندگان ارزشگذاری میشود و قیمتی که برای آن پرداخت میشود به عوامل متعددی بستگی دارد. با شناسایی این عوامل میتوان زعفران را با قیمتی در بازار عرضه نمود که مطابق با ترجیحات مصرفکننده باشد. لذا، هدف اصلی این مطالعه ارزیابی عوامل ...
بیشتر
زعفران به عنوان محصولی کشاورزی ارزشمند در سطح ملی و بینالمللی، به شیوههای مختلفی توسط مصرفکنندگان ارزشگذاری میشود و قیمتی که برای آن پرداخت میشود به عوامل متعددی بستگی دارد. با شناسایی این عوامل میتوان زعفران را با قیمتی در بازار عرضه نمود که مطابق با ترجیحات مصرفکننده باشد. لذا، هدف اصلی این مطالعه ارزیابی عوامل مؤثر بر قیمت زعفران در شهر مشهد با استفاده از مدل قیمتگذاری هدانیک است. وجه تمایز این مطالعه نسبت به مطالعات پیشین استفاده از رهیافت تحلیل حساسیت در چارچوب شبکه عصبی مصنوعی است. اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده از 120 خریدار زعفران در سطح شهر مشهد جمعآوری گردیده است. با در نظر گرفتن 14 متغیر توضیحی، نتایج مطالعه نشان داد که متغیرهای سن و نام تجاری کمترین اثر را بر قیمت زعفران دارند، در حالی که متغیر اهداف مصرفی اثر قابل توجهی بر قیمت این محصول دارد. در میان اهداف مصرفی، مصرف تغذیهای دارای اثر مثبت و مصارف دارویی و صنعتی اثر منفی بر قیمت زعفران دارند. با توجه به یافتههای پژوهش، به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان زعفران توصیه میگردد که در استراتژی قیمتگذاری این محصول به ترتیب به نوع مصرف، شیوه فروش و نوع زعفران توجه نمایند.