اقتصاد و بازاریابی
تکتم محتشمی
چکیده
با توجه به اهمیت بنه (پیاز) زعفران در بهبود عملکرد محصول، اقدام به عرضه بنه گواهیشده که استانداردهای موردنیاز برای تضمین عملکرد بالای تولید بهویژه در سالهای نخست کشت رادار است، ضروری است. با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر بازار رسمی برای این محصول (بنه گواهیشده زعفران) وجود ندارد، در این مطالعه تلاش شد با بهرهگیری از روش ارزشگذاری ...
بیشتر
با توجه به اهمیت بنه (پیاز) زعفران در بهبود عملکرد محصول، اقدام به عرضه بنه گواهیشده که استانداردهای موردنیاز برای تضمین عملکرد بالای تولید بهویژه در سالهای نخست کشت رادار است، ضروری است. با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر بازار رسمی برای این محصول (بنه گواهیشده زعفران) وجود ندارد، در این مطالعه تلاش شد با بهرهگیری از روش ارزشگذاری مشروط، ضمن اندازهگیری حداکثر تمایل به پرداخت زعفران کاران برای این کالای غیر بازاری، به بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب این نوع از بنه پرداخته شود. نمونه موردبررسی در این مطالعه را 150 نفر از زعفران کاران در منطقه تربتحیدریه و زاوه در استان خراسان رضوی تشکیل داده است. با بهکارگیری مدل لاجیت چندگانه برای تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب یکی از انواع بنه استاندارد زعفران (نوع A بنه با وزن 5-10 گرم و تا 60% گلدهی در سال اول، نوع B بنه با وزن 15-10 گرم و تا 80% گلدهی در سال اول، نوع C بنه با وزن 20-15 گرم و تا 90% گلدهی در سال اول، نوع D بنه با وزن بیش از 20 گرم و تا بیش از 90% گلدهی در سال اول) مشخص شد، افزایش سطح تحصیلات، سن مزرعه، انجام تیمار پیش از کشت و نیز داشتن شغل جانبی، احتمال انتخاب بنههای نوع A را به میزان معناداری افزایش میدهد. در مقابل افزایش متغیرهای سن کشاورز و وزن بنه مصرفی کنونی، احتمال انتخاب این نوع از بنهها را کاهش میدهد. به همین ترتیب در انتخاب بنههای نوع B و C، متغیرهای تحصیلات، سطح زیر کشت، داشتن شغل جانبی، سن مزرعه و انجام تیمار پیش از کشت مؤثر تشخیص داده شد. مقدار انتظاری متوسط تمایل به پرداخت (WTP) برابر82500 ریال تعیین شد که در مقایسه با متوسط قیمت کنونی بنههای موجود در بازار نشان میدهد زعفران کاران حاضرند برای این نوع از بنهها قیمتی بالاتر از متوسط قیمت بازار پرداخت نمایند.