سایر موضوعات مرتبط با زعفران
راضیه جماعتی اردکانی
چکیده
احساس امنیت شغلی و بهبود کیفیت زندگی کاری از جمله عواملی هستند که ممکن است رضایت شغلی زعفرانکاران را تأثیر قرار دهد و باعث افزایش کارایی آنان شود. هدف از پژوهش حاضر تحلیل اثرات روانشناختی اجتماعی (امنیت شغلی و کیفیت زندگی کاری) در افزایش رضایت شغلی زعفرانکاران شهرستان بافق بود که با استفاده از تحلیل همبستگی انجام گرفته است. جامعه ...
بیشتر
احساس امنیت شغلی و بهبود کیفیت زندگی کاری از جمله عواملی هستند که ممکن است رضایت شغلی زعفرانکاران را تأثیر قرار دهد و باعث افزایش کارایی آنان شود. هدف از پژوهش حاضر تحلیل اثرات روانشناختی اجتماعی (امنیت شغلی و کیفیت زندگی کاری) در افزایش رضایت شغلی زعفرانکاران شهرستان بافق بود که با استفاده از تحلیل همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل تمامی زعفرانکاران شهرستان بافق بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونهای به حجم 205 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامههای امنیت شغلی، کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که امنیت شغلی و کیفیت زندگی کاری رابطه معنیداری با رضایت شغلی داشتند (01/0>p). همچنین امنیت شغلی و کیفیت زندگی کاری به طور معنیداری رضایت شغلی را پیشبینی کردند (001/0>p). نتایج تحقیق حاکی از آن است که این دو متغیر (امنیت شغلی و کیفیت زندگی کاری)، متغیرهای مهمی در جهت رضایت شغلی مطلوب در زعفرانکاران بودند، بنابراین پیشنهاد میشود سازمانهای کشاورزی مربوطه سعی کنند محیط کاری امن، جالب و برانگیزاننده به وجود آورند تا تعهد، خلاقیت و سختکوشی افزایش یابد.
اقتصاد و بازاریابی
مجید خسروی؛ علی شمس؛ حیدر قلی زاده؛ زهرا هوشمندان مقدم فرد
چکیده
زعفرانکاران به خاطر دلایل متعددی دارای رفتارهای بازاریابی متفاوتی در ارتباط با شیوه فروش زعفران تولیدی خودشان هستند، ازاینرو تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با شیوه فروش محصول تولید شده توسط زعفرانکاران شهرستان قائن صورت گرفت. جامعه آماری کلیه زعفرانکاران شهرستان قائن در سال 1394 بودند (12860 نفر) که با استفاده ...
بیشتر
زعفرانکاران به خاطر دلایل متعددی دارای رفتارهای بازاریابی متفاوتی در ارتباط با شیوه فروش زعفران تولیدی خودشان هستند، ازاینرو تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با شیوه فروش محصول تولید شده توسط زعفرانکاران شهرستان قائن صورت گرفت. جامعه آماری کلیه زعفرانکاران شهرستان قائن در سال 1394 بودند (12860 نفر) که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 230 زعفرانکار مشخص و از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی مطالعه شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه ساختارمند و از طریق مصاحبه حضوری با زعفرانکاران جمعآوری و با نرمافزار Spss20 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که زعفرانکاران دارای رفتارهای متفاوت فروش بوده و 23/38 درصد کل زعفران تولیدی بهصورت پوشال، 55/31 درصد بهصورت نگین و 21/30 درصد نیز بهصورت دسته به فروش رفته است. تحلیل همبستگی نشان داد که بین متغیرهای تعداد افراد خانوار، مقدار زعفران خودمصرفی، درآمد حاصل از زعفران به کل درآمد، سطح زیر کشت، تعداد کلاسهای آموزشی شرکت کرده، میزان رضایت از کمیت محصول و استفاده از برخی منابع اطلاعاتی بازاریابی با شیوه فروش زعفرانکاران رابطه معنیداری وجود دارد.
سمیه زاده رحیم؛ ایرج رداد؛ حسن بهزادی
چکیده
زعفران از جمله محصولات صادراتی و دارای مزیت رقابتی در ایران محسوب میشود و زعفرانکاران برای ارتقای کیفیت و عملکرد زراعی خود نیازمند دسترسی به اطلاعات مناسب هستند. ازاینرو پرداختن به رفتار اطلاعیابی و شناسایی مقولهها، منابع و راهبردهای اطلاعیابی و چالشها و مشکلات موجود میتواند در سیاستگذاری و تصمیمگیریهای مقتضی ...
بیشتر
زعفران از جمله محصولات صادراتی و دارای مزیت رقابتی در ایران محسوب میشود و زعفرانکاران برای ارتقای کیفیت و عملکرد زراعی خود نیازمند دسترسی به اطلاعات مناسب هستند. ازاینرو پرداختن به رفتار اطلاعیابی و شناسایی مقولهها، منابع و راهبردهای اطلاعیابی و چالشها و مشکلات موجود میتواند در سیاستگذاری و تصمیمگیریهای مقتضی یاریرسان متولیان امر باشد. ازاینرو پژوهش کاربردی حاضر باهدف مقایسه رفتار اطلاعیابی زعفرانکاران نمونه و عادی استان خراسان جنوبی به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعهآماری پژوهش شامل کلیه زعفرانکاران استان خراسان جنوبی است (17387N=) که از طریق فرمول مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای تعداد 375 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. یافتههای پژوهش نشانداد پیاز زعفران (با میانگین 58/3 از 5)، آفتکشها و کودها (با میانگین 56/3) و کارگر مزرعه (با میانگین 54/3) بهترتیب مهمترین مقولههای اطلاعیابی دو گروه زعفرانکاران بوده است. منابع کسب اطلاعات برای دو گروه بیشتر شامل مراجعه به تجارب قبلی (با میانگین 68/2 از 5)، زعفرانکاران همجوار (با میانگین 67/2)، تماس با افراد مطلع (با میانگین 64/2) و سایر اعضای خانواده (با میانگین 64/2) است. همچنین ارائه اطلاعات به زبان محلی (با میانگین 4 از 5)، توسط افراد بومی(با میانگین 98/3)، واضح و قابلفهم بودن(با میانگین 98/3) و کمهزینه بودن (با میانگین 82/3) از مهمترین معیارهای هدایتکننده رفتار اطلاعیابی دو گروه مورد مطالعه بودهاست. زعفران کاران با مشکلات مشترکی همچون عدم توجه کارشناسان به نیاز کشاورزان (با میانگین 57/3 از 5)، کافی نبودن کارشناسان فنی(با میانگین 42/3) روبرو هستند. همچنین مشخص شد که بین رفتار اطلاعیابی و میزان عملکرد دو گروه زعفرانکاران عادی و نمونه رابطه معناداری وجود ندارد (r= -0.08 و p= 0.133). با توجه به یافتههای تحقیق مبنی بر عدم توجه کارشناسان کشاورزی به نیازهای اطلاعاتی زعفرانکاران بهعنوان اصلیترین مشکل (با میانگین 47/3 از 5)، پیشنهاد میشود سازمان ترویج کشاورزی خراسان جنوبی دورههای آموزشی مربوطه را مبتنی بر نیازهای زعفرانکاران طراحی و اجرا کنند.