با همکاری انجمن علمی گیاهان دارویی ایران
اقتصاد و بازاریابی
آزمون پیوستگی و فرضیه بازار مرکزی محصول زعفران در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی

علیرضا کرباسی؛ هاشم محمودی؛ بهزاد فکاری سردهایی؛ محمد مهدی فارسی علی آبادی

دوره 2، شماره 3 ، آبان 1393، ، صفحه 215-223

https://doi.org/10.22048/jsat.2014.7865

چکیده
  زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی کشاورزی کشور می‌باشد و استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی از عمده‌ترین استان‌های تولیدکننده زعفران می‌باشند.‌ هدف از مطالعه حاضر سنجش فرضیه بازار مرکزی محصول زعفران در استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی با استفاده از داده‌های ماهانه طی سال‌های 1385 تا 1390 می‌باشد. بدین منظور از فن آزمون ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
جایگاه زعفران ارگانیک در سبد مصرفی آتی خانوارها و عوامل موثر برآن

احمدرضا شاپوری؛ محمد قربانی؛ آرش دوراندیش؛ محمدرضا کهنسال

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1393، ، صفحه 107-114

https://doi.org/10.22048/jsat.2014.6870

چکیده
  با توجه به اهمیت برنامه ‌ریزی در سطح تولید ضرورت دارد شناخت لازم از رفتارهای آتی مصرف‌کنندگان راجع به محصولات ارگانیک حاصل شود. با توجه به این موضوع مهم در این مقاله با استفاده از الگوی رگرسیون به‌ظاهر نامرتبط و داده‌های مقطع زمانی سال 1391 مربوط به 200 خانوار شهرستان مشهد، عوامل مؤثر بر سهم آتی خانوارها از مصرف زعفران ارگانیک موردبررسی ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
مقایسه میزان مصرف نهاده‌های کود و سم در سیستم های تولید زعفران و گندم در شهرستان قائنات

فاطمه یعقوبی؛ مجید جامی الاحمدی؛ محمد رضا بخشی؛ محمد حسن سیاری زهان

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1393، ، صفحه 115-125

https://doi.org/10.22048/jsat.2014.6871

چکیده
  تجاری شدن فعالیت‌های کشاورزی و به دنبال آن استفاده گسترده از سموم و کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی باعث ایجاد مشکلات جدی در محیط ‌زیست شده ‌است. با توجه به این مسئله و به‌منظور ارزیابی میزان نهاده‌های مصرفی کود و سم در زراعت گندم و زعفران، مطالعه‌ای در شهرستان قائنات واقع در خراسان جنوبی در سال زراعی 91-1390 انجام شد که در ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
تحلیل انتقال قیمت در بازار زعفران مورد مطالعه: استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی

هاشم محمودی؛ سمیرا افراسیابی

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1393، ، صفحه 155-164

https://doi.org/10.22048/jsat.2014.7273

چکیده
  انتقال نامتقارن قیمت به‌عنوان یکی از مصادیق نارسایی بازار مطرح می‌باشد که بر رفاه مصرف‌کنندگان اثر می‌گذارد. به همین دلیل، تحلیل انتقال قیمت در بازارهای کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. زعفران به‌عنوان طلای سرخ ایران یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی کشاورزی کشور می‌باشد. در این بین استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
کاربرد روش تحلیل‌پوششی‌داده‌ها در بررسی کارایی تولید زعفران (مطالعه موردی شهرستان قائن)

حدیث کاوند؛ الهام کلبعلی؛ محمود صبوحی

دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 17-30

https://doi.org/10.22048/jsat.2014.6183

چکیده
  بخش کشاورزی برای تأمین مطالباتی مانند تولید محصول بیشتر، آلودگی کمتر و تحقق خواسته‌های مصرف‌کنندگان با توجه به کمیابی فزاینده منابع، تحت‌فشار می‌باشد. با توجه به اهمیت کارایی در رشد بهره‌وری، این شاخص می‌تواند نقش مهمی را به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه برای تکامل سیستم‌های کشاورزی در جهت تأمین این مطالبات ایفا کند. هدف از ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی مزیت نسبی تولید و صادرات زعفران

علیرضا کرباسی؛ فاطمه رستگاری پور

دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 59-74

https://doi.org/10.22048/jsat.2014.6186

چکیده
  کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه با توجه به امکانات و پتانسیل‌های موجود در زمینه منابع مختلف کشاورزی از امکانات ویژه‌ای برای کشت زعفران برخوردار است. در تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و سالنامه آمار بازرگانی خارجی برای سال زراعی 92-91 به بررسی مزیت نسبی تولید زعفران در شهرستان تربت‌حیدریه ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
برنامه عملیاتی برندسازی محصول زعفران ایران

ابوالفضل معصوم زاده؛ ابوالقاسم ابراهیمی؛ جعفر شمسی؛ خلیل دهنوی

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 39-68

https://doi.org/10.22048/jsat.2014.4817

چکیده
  با وجود تولید و صادرات گسترده محصول زعفران ایران، می‌توان گفت هیچ برند قدرتمند و معتبری در بازار جهانی از زعفران ایران مشاهده نمی‌شود. به عبارت دیگر نبود برندهای قدرتمند از زعفران ایران در بازارهای جهانی باعث شده تقریباً هیچ نامی از ایران در این زمینه وجود نداشته باشد.  از این رو آگاهی از اهمیت و جایگاه برندسازی برای محصولات صادراتی ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی کارایی فنی، بازاریابی و ساختار بازار زعفران ایران

محمود شبان؛ ابوالفضل محمودی؛ محسن شوکت فدایی

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 85-101

https://doi.org/10.22048/jsat.2014.4819

چکیده
  مطالعه حاضر به تعیین کارایی فنی و بررسی بازاریابی و ساختار بازار زعفران می‌پردازد. در این تحقیق جهت بررسی کارایی فنی، حاشیه‌های بازاریابی زعفران و شناسایی مسیرهای بازاررسانی از آمار پیمایشی با تکمیل 140 پرسشنامه از بهره برداران و 25 پرشسنامه خرده فروش 14 پرسشنامه عمده فروش و مصاحبه با تعدادی کارشناس کشاورزی مربوط به سال 1391 در شهرستان‌های ...  بیشتر