نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
4 استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
5 مدیر واحد تحلیل استراتژیک، دانشگاه موناش استرالیا
چکیده
زعفران یکی از محصولات کشاورزی مهم و ارزشمند ایران به شمار میرود و برای رشد بازار آن لازم است که به ترجیحات مصرفکنندگان این محصول توجه شود. مصرفکنندگان دارای نیازها و خواستههای متفاوتی میباشند و با بخشبندی منفعتی بازار زعفران، شرکتها میتوانند از ترجیحات مصرفکنندگان در هر بخش از بازار درک صحیحی داشته باشند. لذا، در این مطالعه با بکارگیری الگوریتمهای خوشهبندی قطعی و فازی، بازار زعفران به بخشهای همگن تقسیم و سپس با استفاده از نتایج تحلیل متقارن؛ ترجیحات، نگرش و خصوصیات جمعیتشناختی مصرفکنندگان در هر یک از بخشهای بازار مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، اطلاعات مربوط به 400 پاسخدهنده با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای از 13 منطقه مشهد جمعآوری گردید. نتایج مطالعه نشان داد که بازار زعفران را میتوان به شش بخش همگن تقسیم نمود و الگوریتم خوشهبندی فازی C-means در مقایسه با روشهای قطعی K-means، K-medoids و روشهای فازی گوستافسون-کسل و گت-گوا دارای عملکرد بهتری در شناسایی خوشهها میباشد. مطابق با یافتههای مطالعه، در اغلب بخشهای بازار، وزن زعفران و نوع بستهبندی مهمترین ویژگیهای اثرگذار بر تصمیمات خرید میباشند. بر اساس نتایج مطالعه، به شرکتهای زعفرانی توصیه میگردد که در عرضه محصولات زعفرانی و تدوین استراتژیهای بازاریابی به ترجیحات مصرفکنندگان در بخشهای مختلف بازار توجه نمایند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Benefit Segmentation of Iranian Saffron Market Using Crisp and Fuzzy Clustering Algorithms in Mashhad
نویسندگان [English]
- Amirhossein Tohidi 1
- Mohammad Ghorbani 2
- Alireza Karbasi 3
- Ahmadreza Asgharpourmasouleh 4
- Behrooz Hassani-Mahmooei 5
1 Ph.D of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Professor of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 Professor of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
4 Assistant Professor of Sociology, Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
5 Strategic Intelligence and InSights Unit, Monash University, Australia
چکیده [English]
Saffron is one of the most valuable and important agricultural products in Iran, and, it is necessary to consider the preferences of consumers to develop its market. Consumers have different needs and wants, and by benefit segmenting the saffron market, companies can understand customers' preferences in each segment of the market correctly. Therefore, in this study, using the crisp and fuzzy clustering algorithms, the saffron market was divided into homogenous segments, and then, using the results of the conjoint analysis; consumer preferences, attitudes, and demographic characteristics were examined in each saffron market segment. The necessary data were collected from 400 respondents using a stratified sampling method from 13 districts of Mashhad, Iran. The results of this study showed that the saffron market could be divided into six homogeneous segments, and the fuzzy C-means clustering algorithm performs better at finding clusters than k-means, k-medoids, fuzzy Gustafson-Kessel and fuzzy Gath-Geva methods. According to the study findings, in most market segments, the weight of saffron and the packaging type are the most important attributes influencing purchase decisions. Based on the study results, it is suggested that saffron companies consider consumer preferences in different market segments when supplying saffron products and formulating marketing strategies.
کلیدواژهها [English]
- Consumer Preferences
- Marketing Management
- Market Segmentation