با همکاری انجمن علمی گیاهان دارویی ایران
اقتصاد و بازاریابی
بررسی عوامل مؤثر بر تمایل کشاورزان زعفران‌کار برای آزمون کنترل کیفیت محصول

علیرضا کرباسی؛ محمود صبوحی صابونی؛ بهاره زندی دره غریبی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 311-322

https://doi.org/10.22048/jsat.2021.244578.1406

چکیده
  این مطالعه در راستای ارتقاء سطح طبقه‌بندی کیفی محصول زعفران و افزایش سود کشاورزان با ایجاد بازار فرضی به بررسی عامل‌های مؤثر بر انتخاب و میزان تمایل به پرداخت کشاورزان برای انجام آزمون کیفیت زعفران با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط و پرسش انتها – باز پرداخته است. داده‌های موردنیاز با تکمیل پرسشنامه از یک نمونه تصادفی 170 نفر ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
الگوی برنامه ریزی توسعه کشت زعفران با تأکید بر مدیریت منابع آبی

بهاره زندی دره غریبی؛ علیرضا کرباسی؛ تکتم محتشمی

دوره 7، شماره 3 ، مهر 1398، ، صفحه 397-410

https://doi.org/10.22048/jsat.2018.105171.1271

چکیده
  پایین بودن بازدهی آب مصرفی در بخش کشاورزی اتخاذ استراتژی‌های بهینه‌سازی الگوی کشت و لذا مصرف آب را، به‌خصوص در مناطق کم‌آبی همچون کشور ایران ضروری کرده است. زعفران می‌تواند محصولی مناسب ازنظر صرفه‌جویی در مصرف آب باشد. هدف از اجرای این مطالعه بررسی تأثیر توسعه کشت زعفران بر تخصیص منابع آب و افزایش درآمد کشاورزان از طریق به‌کارگیری ...  بیشتر

سایر موضوعات مرتبط با زعفران
تحلیل اقتصادی تولید و مقایسه کارایی فنی مزارع کوچک و بزرگ زعفران در استان خراسان رضوی

تکتم محتشمی؛ علیرضا کرباسی؛ بهاره زندی دره غریبی

دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1395، ، صفحه 119-132

https://doi.org/10.22048/jsat.2016.17362

چکیده
  هدف از این مطالعه بررسی اقتصادی مصرف نهاده‌های مختلف در تولید زعفران و نیز اندازه‌گیری کارایی تولید این محصول در مزارع کوچک و بزرگ استان خراسان رضوی می‌باشد. آمار و اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از 170 زعفران‌کار شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه در سال 1393 جمع آوری شده است. به منظور اطمینان از صحت انتخاب الگوی تولید مورد ...  بیشتر