با همکاری انجمن علمی گیاهان دارویی ایران
اقتصاد و بازاریابی
بخش‌بندی منفعتی بازار زعفران ایران با استفاده از الگوریتم‌های خوشه‌بندی قطعی و فازی در مشهد

امیرحسین توحیدی؛ محمد قربانی؛ علیرضا کرباسی؛ احمدرضا اصغرپور ماسوله؛ بهروز حسنی-مهموئی

دوره 9، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 193-208

https://doi.org/10.22048/jsat.2020.225513.1388

چکیده
  زعفران یکی از محصولات کشاورزی مهم و ارزشمند ایران به شمار می­رود و برای رشد بازار آن لازم است که به ترجیحات مصرف­کنندگان این محصول توجه شود. مصرف­کنندگان دارای نیازها و خواسته­های متفاوتی می­باشند و با بخش­بندی منفعتی بازار زعفران، شرکت­ها می­توانند از ترجیحات مصرف­کنندگان در هر بخش از بازار درک صحیحی داشته باشند. ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی عوامل مؤثر بر قیمت زعفران (کاربرد الگوی قیمت‌گذاری هدانیک و شبکه عصبی مصنوعی)

آرش دوراندیش؛ امیر حسین توحیدی؛ مونا موسوی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 91-103

https://doi.org/10.22048/jsat.2017.53102.1158

چکیده
  زعفران به عنوان محصولی کشاورزی ارزشمند در سطح ملی و بین­المللی، به شیوه­های مختلفی توسط مصرف­کنندگان ارزش‌گذاری می­شود و قیمتی که برای آن پرداخت می­شود به عوامل متعددی بستگی دارد. با شناسایی این عوامل می­توان زعفران را با قیمتی در بازار عرضه نمود که مطابق با ترجیحات مصرف­کننده باشد. لذا، هدف اصلی این مطالعه ارزیابی عوامل ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
ارزیابی عملکرد مدل هیبرید شبکه عصبی مصنوعی-ﺧﻮد ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺟﻤﻌﻲ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻣﺘﺤﺮک (ARIMA-ANN) در پیش‌بینی صادرات زعفران ایران

محمد رضا کهنسال؛ امیرحسین توحیدی

دوره 5، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 393-405

https://doi.org/10.22048/jsat.2017.34978.1114

چکیده
  زعفران ایران از لحاظ کمی و کیفی از جایگاه نمایانی در سطح بین­المللی برخوردار است و با بهره­گیری از ظرفیت موجود می­توان درآمدهای صادراتی حاصل از آن را به­طور قابل ‌ملاحظه‌ای افزایش داد. از سوی دیگر، پیش­بینی فروش بر اساس تجزیه ‌وتحلیل سری زمانی یک عنصر بسیار مهم در طراحی و اجرای استراتژی­های بازاریابی در عرصه­ی بین­المللی ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر بسته‌بندی زعفران از دید مصرف‌کنندگان

آرش دوراندیش؛ امیر حسین توحیدی؛ پریسا علیزاده

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 175-184

https://doi.org/10.22048/jsat.2016.54643.1165

چکیده
  بسته­بندی به عنوان یک ابزار برای شناخت و تمایز محصول نقش بسیار مهمی در تصمیم خرید مصرف­کنندگان ایفا می­نماید و از آن می­توان برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده نمود. زعفران یکی از محصولات مهم کشاورزی است که بسته­بندی مطابق با تقاضای مصرف­کنندگان موجب افزایش فروش و رضایت­مندی خریداران می­گردد. لذا هدف اصلی این مطالعه رتبه­بندی ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی تجربی اثر نوسانات نرخ ارز بر تقاضای صادرات زعفران ایران: رویکرد پویای میان گروهی تلفیقی (PMG)

محمدرضا کهنسال؛ امیرحسین توحیدی

دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1394، ، صفحه 34-42

https://doi.org/10.22048/jsat.2015.9610

چکیده
  نوسانات نرخ ارز به عنوان یک منبع ایجاد ریسک و نااطمینانی اثر بسیار مهمی بر حجم تجارت بین‌الملل و متعاقب آن بر تراز پرداخت‌ها دارد. با توجه به جایگاه مهم زعفران در صادرات غیرنفتی ایران، هدف اصلی این مطالعه بررسی تجربی اثر نوسانات نرخ ارز بر تقاضای صادرات زعفران ایران در 17 بازار مقصد طی دوره‌ی 91-1371 است. استفاده از برآوردگر میان گروهی ...  بیشتر