کشاورزی و علوم پایه
آرش دوراندیش؛ محمدرضا رمضانی؛ میلاد امینی زاده
چکیده
یکی از مهمترین محصولات تولیدی و صادراتی کشاورزی ایران زعفران است که تولید آن منبع اصلی درآمد بسیاری از مناطق روستایی در شرق کشور بهشمار میآید. با این وجود، عملکرد مزارع زعفران طی سالهای 1394-1350 حدود 36 درصد کاهش یافته است. شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران در ایران نیز با این مشکل ...
بیشتر
یکی از مهمترین محصولات تولیدی و صادراتی کشاورزی ایران زعفران است که تولید آن منبع اصلی درآمد بسیاری از مناطق روستایی در شرق کشور بهشمار میآید. با این وجود، عملکرد مزارع زعفران طی سالهای 1394-1350 حدود 36 درصد کاهش یافته است. شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران در ایران نیز با این مشکل مواجه است. شواهد و بررسیهای میدانی گویای این است که استفاده زیاد از نهادههای شیمیایی به خصوص کودهای شیمیایی میتواند بهعنوان یکی از عوامل اصلی این کاهش عملکرد مطرح باشد. بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل مؤثر بر مصرف کودهای شیمیایی با تأکید بر نقش نگرش و آگاهی زعفرانکاران است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، تعداد 105 پرسشنامه بر اساس روش نمونهگیری تصادفی نسبی تکمیل و از الگوی لاجیت ترتیبی استفاده شد. نتایج نشان داد که دو متغیر نگرش زعفرانکاران نسبت به کشاورزی پایدار و آگاهی نسبت به عوامل کاهشدهنده عملکرد اثر منفی و معنیداری بر احتمال استفاده کشاورزان از کود شیمیایی دارد. در حالی که متغیرهای درآمد کشاورزان، سن، سطح تحصیلات و بیمه کشاورزی اثر مثبت و معنیداری بر احتمال استفاده از کود شیمیایی توسط کشاورزان دارند. بنابراین اتخاذ سیاستهای مناسب به منظور بهبود نگرش کشاورزان نسبت به فعالیتهای کشاورزی پایدار و افزایش آگاهی زعفرانکاران از آثار منفی و بلندمدت استفاده بیرویه کودهای شیمیایی، جلب اعتماد کشاورزان معتمد و با تجربه برای کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و تجدید نظر در محتوای کلاسهای آموزشی و ترویجی نقش تعیینکنندهای در بهبود الگوی مصرفی کشاورزان از کود شیمیایی دارد.
اقتصاد و بازاریابی
آرش دوراندیش؛ میلاد امینی زاده؛ اندیشه ریاحی؛ الهام مهرپرور حسینی
چکیده
زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی کشاورزی ایران است که در سالهای اخیر نتوانسته جایگاه خود را در بازار جهانی حفظ و تقویت کند. دو پدیدة تحریمهای تجاری اتحادیة اروپا علیه ایران (2014-2006) و بحران اقتصادی جهانی (2009-2007) به ترتیب به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد و جریان تجاری ایران اثرگذار بودهاند. با توجه به روند نامعلوم تحریمهای ...
بیشتر
زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی کشاورزی ایران است که در سالهای اخیر نتوانسته جایگاه خود را در بازار جهانی حفظ و تقویت کند. دو پدیدة تحریمهای تجاری اتحادیة اروپا علیه ایران (2014-2006) و بحران اقتصادی جهانی (2009-2007) به ترتیب به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد و جریان تجاری ایران اثرگذار بودهاند. با توجه به روند نامعلوم تحریمهای اتحادیة اروپا در خصوص لغو یا استمرار آن و احتمال بروز بحران اقتصادی جهانی جدید، هدف پژوهش پیش رو، افزون بر شناسایی مؤلفههای اثرگذار، ارزیابی نقش و میزان اثرگذاری این دو مؤلفه بر صادرات زعفران ایران است. بدین منظور، صادرات زعفران به شرکای تجاری در دورة 2014-2001 با استفاده از الگوی جاذبه و برآوردگر درستنمایی شبه بیشینه پوآسن مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج، متغیرهای اندازة اقتصاد، درآمد کشورهای واردکننده و موافقتنامههای تجاری اثری فزاینده و معنیدار و متغیرهای فاصله و تفاوت اقتصادی اثری کاهنده و معنیدار بر صادرات زعفران داشتهاند. نتایج گویای اثر منفی و معنیدار تحریمهای تجاری اتحادیه اروپا و بحران اقتصادی جهانی بر صادرات زعفران ایران است. به عبارتی سبد شرکای تجاری ایران به گونهای است که بحران اقتصادی نقشی تعیینکننده بر صادرات زعفران دارد. از این رو، پیشنهاد میشود در تدوین برنامة راهبردی بلندمدت به منظور تقویت جایگاه ایران در بازار جهانی زعفران، نقش تحریمهای تجاری و بحران اقتصادی و اهمیت آن دیده شود و متناسب با آن سبد بهینهای از شرکای تجاری انتخاب شود.