اقتصاد و بازاریابی
آرش دوراندیش؛ امیر حسین توحیدی؛ مونا موسوی
چکیده
زعفران به عنوان محصولی کشاورزی ارزشمند در سطح ملی و بینالمللی، به شیوههای مختلفی توسط مصرفکنندگان ارزشگذاری میشود و قیمتی که برای آن پرداخت میشود به عوامل متعددی بستگی دارد. با شناسایی این عوامل میتوان زعفران را با قیمتی در بازار عرضه نمود که مطابق با ترجیحات مصرفکننده باشد. لذا، هدف اصلی این مطالعه ارزیابی عوامل ...
بیشتر
زعفران به عنوان محصولی کشاورزی ارزشمند در سطح ملی و بینالمللی، به شیوههای مختلفی توسط مصرفکنندگان ارزشگذاری میشود و قیمتی که برای آن پرداخت میشود به عوامل متعددی بستگی دارد. با شناسایی این عوامل میتوان زعفران را با قیمتی در بازار عرضه نمود که مطابق با ترجیحات مصرفکننده باشد. لذا، هدف اصلی این مطالعه ارزیابی عوامل مؤثر بر قیمت زعفران در شهر مشهد با استفاده از مدل قیمتگذاری هدانیک است. وجه تمایز این مطالعه نسبت به مطالعات پیشین استفاده از رهیافت تحلیل حساسیت در چارچوب شبکه عصبی مصنوعی است. اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده از 120 خریدار زعفران در سطح شهر مشهد جمعآوری گردیده است. با در نظر گرفتن 14 متغیر توضیحی، نتایج مطالعه نشان داد که متغیرهای سن و نام تجاری کمترین اثر را بر قیمت زعفران دارند، در حالی که متغیر اهداف مصرفی اثر قابل توجهی بر قیمت این محصول دارد. در میان اهداف مصرفی، مصرف تغذیهای دارای اثر مثبت و مصارف دارویی و صنعتی اثر منفی بر قیمت زعفران دارند. با توجه به یافتههای پژوهش، به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان زعفران توصیه میگردد که در استراتژی قیمتگذاری این محصول به ترتیب به نوع مصرف، شیوه فروش و نوع زعفران توجه نمایند.