اقتصاد و بازاریابی
فاطمه رستگاری پور؛ علیرضا کرباسی؛ احمد احمدیان
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی برنامهراهبردی پژوهشکده زعفران دانشگاه تربتحیدریه به روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش افراد آگاه به وضعیت پژوهشکده زعفران دانشگاه تربتحیدریه بودند. نمونه آماری این تحقیق 40 نفر، شامل ریاست و معاون دانشگاه و پژوهشکده، کارکنان سازمانهای مرتبط، اساتید و پژوهشگران با سابقه بودند که بهطور ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی برنامهراهبردی پژوهشکده زعفران دانشگاه تربتحیدریه به روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش افراد آگاه به وضعیت پژوهشکده زعفران دانشگاه تربتحیدریه بودند. نمونه آماری این تحقیق 40 نفر، شامل ریاست و معاون دانشگاه و پژوهشکده، کارکنان سازمانهای مرتبط، اساتید و پژوهشگران با سابقه بودند که بهطور هدفمند و کل شمار انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ادبیات پیشینه، اسناد و مدارک، مصاحبه، پرسشنامه، نظرسنجی، جلسات راهبردی و فرمهای تعیین موضوعات استراتژیک استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه نهایی SWOT توسط چند تن از اساتید و کارشناسان خبره تأیید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (0.91= ) محاسبه و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی (برای تعیین موقعیت استراتژیک) و تحلیل SWOT استفاده شد. یافتههای پژوهش نشانداد این پژوهشکده در وضعیت کنونی دارای 7 قوت، 18 ضعف، 7 فرصت و 11 تهدید اساسی است. بر این اساس، به تدوین برنامه استراتژیک پژوهشکده زعفران دانشگاه تربتحیدریه و موضوعات استراتژیک آن شامل بیانیه رسالت، بیانیه چشمانداز، ارزشهای محوری، اهداف بلندمدت، موقعیت استراتژیک، استراتژیها و برنامههای عملیاتی پرداخته شد. همچنین، تحلیل ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی نشان داد این پژوهشکده در جایگاه راهبردی محافظهکارانه (WO) قرار دارد.
کشاورزی و علوم پایه
عظیم شیردلی؛ ابوالفضل توسلی
چکیده
با پدید آمدن تکنیکهای آماری قوی و شبکههای عصبی، مدلهای پیشبینی کننده عملکرد محصولات زراعی بهسرعت رو به توسعه است. بدین منظور آزمایشی در منطقه تربتحیدریه با هدف پیشبینی عملکرد و کارآیی مصرف آب زعفران با استفاده از مدل شبکه عصبی مصنوعی انجام گرفت. واسنجی و اعتباریابی مدلها نیز با استفاده از آمار عملکرد محصول و پارامترهای ...
بیشتر
با پدید آمدن تکنیکهای آماری قوی و شبکههای عصبی، مدلهای پیشبینی کننده عملکرد محصولات زراعی بهسرعت رو به توسعه است. بدین منظور آزمایشی در منطقه تربتحیدریه با هدف پیشبینی عملکرد و کارآیی مصرف آب زعفران با استفاده از مدل شبکه عصبی مصنوعی انجام گرفت. واسنجی و اعتباریابی مدلها نیز با استفاده از آمار عملکرد محصول و پارامترهای اقلیمی سال 91-1390 صورت پذیرفت. ارزیابی مدلها نیز با شاخصهای آماری ضریب تبیین (R2)، جذر میانگین مربعات خطا نرمال شده (RMSEn) و میانگین مربعات خطا (MSE) انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که شبکه عصبی پیشنهادی (مدل شماره 9) با داشتن 2 لایه پنهان، 8 نورون و ضریب تبیین 97/0 برای عملکرد و 1 لایه پنهان، 7 نورون و ضریب تبیین 90/0 برای کارآیی مصرف آب، برازش خوبی برای این دو صفت داشت. همچنین مطابق با شاخصهای آماری RMSEn و MSE در مدل پیشنهادی (مدل شماره 9) که به ترتیب برابر بود با 78/2 درصد و 0040/0 برای عملکرد و 41/5 درصد و 0073/0 برای کارآیی مصرف آب، بالاترین دقت برای پیشبینی صفات فوق مشاهده شد. تحلیل حساسیت مدلها نیز نشان داد که عملکرد و کارآیی مصرف آب محصول زعفران، بیشترین حساسیت را به عامل آبیاری، سپس بارندگی و درنهایت ساعات آفتابی دارد. بهطورکلی، کاربرد شبکه عصبی پیشنهادی در این تحقیق میتواند زمینه ارتقاء محصول زعفران را در منطقه تربت فراهم نماید.
اقتصاد و بازاریابی
علیرضا کرباسی؛ فاطمه رستگاری پور
چکیده
کشاورزی شهرستان تربتحیدریه با توجه به امکانات و پتانسیلهای موجود در زمینه منابع مختلف کشاورزی از امکانات ویژهای برای کشت زعفران برخوردار است. در تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات جمعآوریشده از جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و سالنامه آمار بازرگانی خارجی برای سال زراعی 92-91 به بررسی مزیت نسبی تولید زعفران در شهرستان تربتحیدریه ...
بیشتر
کشاورزی شهرستان تربتحیدریه با توجه به امکانات و پتانسیلهای موجود در زمینه منابع مختلف کشاورزی از امکانات ویژهای برای کشت زعفران برخوردار است. در تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات جمعآوریشده از جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و سالنامه آمار بازرگانی خارجی برای سال زراعی 92-91 به بررسی مزیت نسبی تولید زعفران در شهرستان تربتحیدریه با استفاده از شاخص DRC و ماتریس تحلیل سیاسی PAM و در ادامه به بررسی مزیت نسبی صادرات زعفران پرداخته شد که به این منظور از شاخصهای مزیت نسبی آشکارشده (RCA) و مزیت نسبی آشکارشده متقارن (RSCA) استفاده گردید. نتایج نشانداد شهرستان تربتحیدریه در تولید زعفران دارای مزیت نسبی است. همچنین بر طبق شاخص NPC قیمت بازاری محصول بیش از قیمت سایهای آن است و لذا تولیدکننده از یارانه بهره برده است و از بازار محصول حمایت میشود. بر طبق معیار EPC نیز مداخلههای دولت به سود تولید این محصول عمل کرده است و درمجموع از بازار نهاده و محصول حمایت میشود. درنهایت سودآوری خالص اجتماعی نیز در همه حالات مثبت میباشد. همچنین بر طبق هر دو معیار مزیت نسبی صادرات در سالهای 2012-2004 کشورهای ایران، اسپانیا و یونان به ترتیب دارای اولویت مزیت نسبی صادرات در جهان میباشند درحالیکه صادرات زعفران ایران ارزشافزوده بالایی ندارد لذا در راستای بهبود وضعیت کنونی، پیوستن به سازمان تجارت جهانی جهت کاهش تعرفههای صادرات، توجه به بازاریابی محصول و ارائه تسهیلات لازم ازجمله حمایتهای ارزی پیشنهاد میشود.