اقتصاد و بازاریابی
محمدرضا کهنسال؛ امیرحسین توحیدی
چکیده
نوسانات نرخ ارز به عنوان یک منبع ایجاد ریسک و نااطمینانی اثر بسیار مهمی بر حجم تجارت بینالملل و متعاقب آن بر تراز پرداختها دارد. با توجه به جایگاه مهم زعفران در صادرات غیرنفتی ایران، هدف اصلی این مطالعه بررسی تجربی اثر نوسانات نرخ ارز بر تقاضای صادرات زعفران ایران در 17 بازار مقصد طی دورهی 91-1371 است. استفاده از برآوردگر میان گروهی ...
بیشتر
نوسانات نرخ ارز به عنوان یک منبع ایجاد ریسک و نااطمینانی اثر بسیار مهمی بر حجم تجارت بینالملل و متعاقب آن بر تراز پرداختها دارد. با توجه به جایگاه مهم زعفران در صادرات غیرنفتی ایران، هدف اصلی این مطالعه بررسی تجربی اثر نوسانات نرخ ارز بر تقاضای صادرات زعفران ایران در 17 بازار مقصد طی دورهی 91-1371 است. استفاده از برآوردگر میان گروهی تلفیقی (PMG) و گارچ نمایی (EGARCH) در چارچوب دادههای تابلویی وجه تمایز این مطالعه نسبت به مطالعات پیشین است تا بتوان روابط کوتاهمدت و بلندمدت تقاضای صادرات زعفران ایران را برآورد نمود. با در نظر گرفتن سایر تعیینکنندههای تقاضای صادرات، نتایج مطالعه نشان داد، نوسانات نرخ ارز به طور معنیداری در بلندمدت اثر مثبتی بر تقاضای صادرات زعفران ایران دارد و این در حالی است که اثر کوتاهمدت آن منفی است. بنابراین، شفافسازی سیاستهای ارزی (به خصوص در دورههای کوتاهمدت) و توسعه بازارهای سلف ارزی نقش بسیار مهمی در جهت کاهش درجهی ریسک-گریزی صادرکنندگان ایران و افزایش صادرات زعفران در بازارهای جهانی ایفا مینمایند.