@article { author = {Masoomzadeh Zavareh, Abolfazl and Ebrahimi, Abolghasem and Shamsi, Jafar and Dehnavi, Khalil}, title = {Operational plan of Iran saffron’s branding}, journal = {Saffron Agronomy and Technology}, volume = {1}, number = {2}, pages = {39-68}, year = {2014}, publisher = {University of Torbat Heydarieh}, issn = {2383-1529}, eissn = {2383-2142}, doi = {10.22048/jsat.2014.4817}, abstract = {Despite the extensive production and export of saffron in Iran, we have no strong and credible brand of Iranian saffron in global market. In other words, the absence of strong brands in the global market has made almost no name of Iran in these markets. Thus, it is useful to aware of the importance of branding for export crops such as saffron and exploring the solutions of leading brands using in the global market. The present study with regard to theoretical foundations, comparative studies and by using the opinions of saffron industry experts via in-depth interview and questionnaire, have addressed the challenges facing the industry, and Using SWOT matrix for formulating branding strategies and operational plans. The results of the study show that branding in the industry is so weak and has a lot of weaknesses and threats. Therefore, to develop branding in the industry, four main strategy categories were presented. By using these strategies we can guarantee the improvement in the industry.}, keywords = {Branding,Packaging,Geographical Index,Export,strategy}, title_fa = {برنامه عملیاتی برندسازی محصول زعفران ایران}, abstract_fa = {با وجود تولید و صادرات گسترده محصول زعفران ایران، می‌توان گفت هیچ برند قدرتمند و معتبری در بازار جهانی از زعفران ایران مشاهده نمی‌شود. به عبارت دیگر نبود برندهای قدرتمند از زعفران ایران در بازارهای جهانی باعث شده تقریباً هیچ نامی از ایران در این زمینه وجود نداشته باشد.  از این رو آگاهی از اهمیت و جایگاه برندسازی برای محصولات صادراتی مانند زعفران و همچنین راهکارهایی که برندهای برتر برای حضور و بقا در بازار جهانی از آن بهره می‌برند می‌تواند در این راستا راهگشا باشد. این مطالعه، با بررسی مبانی نظری، مطالعات تطبیقی و استفاده از نظرات خبرگان صنعت زعفران کشور به‌وسیله مصاحبه عمیق و پرسشنامه به بررسی چالش‌های پیش روی این صنعت پرداخته و با استفاده از ماتریس SWOT راهبردها و برنامه‌های عملیاتی را جهت برندسازی در این صنعت ارائه داده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد صنعت از نظر برندسازی وضعیت مناسبی ندارد و دارای نقاط ضعف و تهدیدهای فراوانی است. به همین منظور چهار دسته اصلی راهبُرد به منظور توسعه برندسازی در این صنعت ارائه شده که به‌کارگیری آن‌ها می‌تواند تضمین‌کننده بهبود وضعیت صنعت باشد.}, keywords_fa = {برندسازی,بسته‌بندی,نشان جغرافیایی,صادرات,راهبرد}, url = {https://saffron.torbath.ac.ir/article_4817.html}, eprint = {https://saffron.torbath.ac.ir/article_4817_3fe191770f64c4852652673e9786c8eb.pdf} }