%0 Journal Article %T برنامه عملیاتی برندسازی محصول زعفران ایران %J زراعت و فناوری زعفران %I دانشگاه تربت حیدریه %Z 2383-1529 %A معصوم زاده, ابوالفضل %A ابراهیمی, ابوالقاسم %A شمسی, جعفر %A دهنوی, خلیل %D 2014 %\ 03/01/2014 %V 1 %N 2 %P 39-68 %! برنامه عملیاتی برندسازی محصول زعفران ایران %K برندسازی %K بسته‌بندی %K نشان جغرافیایی %K صادرات %K راهبرد %R 10.22048/jsat.2014.4817 %X با وجود تولید و صادرات گسترده محصول زعفران ایران، می‌توان گفت هیچ برند قدرتمند و معتبری در بازار جهانی از زعفران ایران مشاهده نمی‌شود. به عبارت دیگر نبود برندهای قدرتمند از زعفران ایران در بازارهای جهانی باعث شده تقریباً هیچ نامی از ایران در این زمینه وجود نداشته باشد.  از این رو آگاهی از اهمیت و جایگاه برندسازی برای محصولات صادراتی مانند زعفران و همچنین راهکارهایی که برندهای برتر برای حضور و بقا در بازار جهانی از آن بهره می‌برند می‌تواند در این راستا راهگشا باشد. این مطالعه، با بررسی مبانی نظری، مطالعات تطبیقی و استفاده از نظرات خبرگان صنعت زعفران کشور به‌وسیله مصاحبه عمیق و پرسشنامه به بررسی چالش‌های پیش روی این صنعت پرداخته و با استفاده از ماتریس SWOT راهبردها و برنامه‌های عملیاتی را جهت برندسازی در این صنعت ارائه داده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد صنعت از نظر برندسازی وضعیت مناسبی ندارد و دارای نقاط ضعف و تهدیدهای فراوانی است. به همین منظور چهار دسته اصلی راهبُرد به منظور توسعه برندسازی در این صنعت ارائه شده که به‌کارگیری آن‌ها می‌تواند تضمین‌کننده بهبود وضعیت صنعت باشد. %U https://saffron.torbath.ac.ir/article_4817_3fe191770f64c4852652673e9786c8eb.pdf