TY - JOUR ID - 10383 TI - بررسی عوامل مؤثر بر تجارت زعفران ایران JO - زراعت و فناوری زعفران JA - JSAT LA - fa SN - 2383-1529 AU - کوچک زاده, سمیه AU - کرباسی, علیرضا AD - عضو هیات علمی گروه اقتصاد، دانشگاه ولیعصر، رفسنجان AD - استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 3 IS - 3 SP - 217 EP - 227 KW - روش پانل KW - زعفران KW - صادرات غیرنفتی KW - مدل جاذبه DO - 10.22048/jsat.2015.10383 N2 - با توجه به اهمیت و نقش تجارت خارجی در توسعه اقتصادی کشور و نیز تأکیدی که برنامه‌ریزان اقتصادی کشور به گسترش صادرات غیرنفتی دارند و همچنین جهت رهایی از اقتصاد تک‌محصولی، لزوم توجه بیشتر به اقتصاد تک‌محصولی ضروری می‌باشد. از میان محصولات صادراتی برخوردار از مزیت نسبی زعفران به دلیل موقعیت ویژه آن از لحاظ اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی و ایجاد درآمد ارزی قابل‌توجه برای کشور یک محصول مهم در اقتصاد تلقی می‌شود. اهمیت زعفران به‌عنوان یک محصول صادراتی باارزش در اقتصاد کشور و همچنین اقتصاد جهانی، روز به روز آشکارتر می‌گردد. برای حفظ مقام ایران) به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران (در بازارهای جهانی و توسعه بیشتر صادرات این محصول باارزش، شناخت مسائل و مشکلات صادرات و عوامل مؤثر بر آن، می‌تواند گام مهمی در این راستا باشد. ازاین‌رو، مطالعه حاضر به دنبال بررسی عوامل مؤثر بر تجارت زعفران ایران طی دوره زمانی 92-1380 می‌باشد، بدین منظور از مدل جاذبه و روش اقتصادسنجی پانل استفاده شد و نتایج نشان داد که تولید ناخالص داخلی و جمعیت کشورهای وارد‌کننده و نرخ ارز به‌ترتیب با ضرایب 55/1، 015/0 و 54/0 تأثیر مثبت و معنی‌داری بر تجارت زعفران ایران دارد. UR - https://saffron.torbath.ac.ir/article_10383.html L1 - https://saffron.torbath.ac.ir/article_10383_4c1d6fedfbceb22061778f8867c7a4b3.pdf ER -