TY - JOUR ID - 46489 TI - تدوین راهبردهای مدیریتی پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه JO - زراعت و فناوری زعفران JA - JSAT LA - fa SN - 2383-1529 AU - رستگاری پور, فاطمه AU - کرباسی, علیرضا AU - احمدیان, احمد AD - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربت حیدریه و پژوهشگر پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه AD - استاد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد AD - استادیار گروه تولیدات گیاهی دانشگاه تربت حیدریه، تربت حیدریه Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - 3 SP - 295 EP - 308 KW - برنامه‌ریزی استراتژیک KW - تربت‌حیدریه KW - تحلیل SWOT DO - 10.22048/jsat.2017.55398.1170 N2 - هدف از این پژوهش، طراحی برنامه­راهبردی پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه به روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش افراد آگاه به وضعیت پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه بودند. نمونه­ آماری این تحقیق 40  نفر، شامل ریاست و معاون دانشگاه و پژوهشکده، کارکنان سازمان­های مرتبط، اساتید و پژوهشگران با سابقه بودند که به‌طور هدفمند و کل شمار انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از ادبیات پیشینه، اسناد و مدارک، مصاحبه، پرسشنامه، نظرسنجی، جلسات راهبردی و فرم­های تعیین موضوعات استراتژیک استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه نهایی SWOT توسط چند تن از اساتید و کارشناسان خبره تأیید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (0.91= ) محاسبه و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی (برای تعیین موقعیت استراتژیک) و تحلیل SWOT استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان­داد این پژوهشکده در وضعیت کنونی دارای 7 قوت، 18 ضعف، 7 فرصت و 11 تهدید اساسی است. بر این اساس، به تدوین برنامه استراتژیک پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه و موضوعات استراتژیک آن شامل بیانیه رسالت، بیانیه چشم‌انداز، ارزش­های محوری، اهداف بلندمدت، موقعیت استراتژیک، استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی پرداخته شد. هم­چنین، تحلیل ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی نشان داد این پژوهشکده در جایگاه راهبردی محافظه‌کارانه (WO) قرار دارد. UR - https://saffron.torbath.ac.ir/article_46489.html L1 - https://saffron.torbath.ac.ir/article_46489_d8d7ed00626eb9cd93281cec2c6d716c.pdf ER -