اقتصاد و بازاریابی
آرش دوراندیش؛ امیر حسین توحیدی؛ پریسا علیزاده
چکیده
بستهبندی به عنوان یک ابزار برای شناخت و تمایز محصول نقش بسیار مهمی در تصمیم خرید مصرفکنندگان ایفا مینماید و از آن میتوان برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده نمود. زعفران یکی از محصولات مهم کشاورزی است که بستهبندی مطابق با تقاضای مصرفکنندگان موجب افزایش فروش و رضایتمندی خریداران میگردد. لذا هدف اصلی این مطالعه رتبهبندی ...
بیشتر
بستهبندی به عنوان یک ابزار برای شناخت و تمایز محصول نقش بسیار مهمی در تصمیم خرید مصرفکنندگان ایفا مینماید و از آن میتوان برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده نمود. زعفران یکی از محصولات مهم کشاورزی است که بستهبندی مطابق با تقاضای مصرفکنندگان موجب افزایش فروش و رضایتمندی خریداران میگردد. لذا هدف اصلی این مطالعه رتبهبندی عوامل مؤثر بر بستهبندی از دید مصرفکنندگان زعفران در شهر مشهد میباشد. اطلاعات این پژوهش، در قالب 99 پرسشنامه که در سال 1394 از سوی مصرفکنندگان زعفران شهر مشهد پاسخ داده شده، جمعآوری شده است. برای رتبهبندی عوامل مؤثر بر بستهبندی این محصول، از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد که ارائه اطلاعات مربوط به مواد مغذی زعفران و درج استانداردهای داخلی و بینالمللی، بر ترجیحات مصرفکنندگان بیشترین تأثیر را دارند. همچنین، نتایج رتبهبندی گزینهها نیز نشان داد که راهبرد توجه به نام تجاری درج شده روی بستهبندی از نظر مصرفکنندگان دارای بیشترین اهمیت است. لذا، درج عناصر اطلاعاتی روی بستهبندی میتواند شیوه مناسبی برای تمایز نام تجاری و افزایش ارزش آن باشد. با توجه به نتایج مطالعه، به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان زعفران پیشنهاد میگردد که در طراحی بستهبندی به ویژگیها و عناصر اطلاعاتی بیشترین توجه را داشته باشند.