اقتصاد و بازاریابی
ناصر آسیابانی؛ حامد رفیعی؛ میلاد امینی زاده؛ الهام مهرپرور حسینی
چکیده
با توجه به رقابت روزافزون در بازارهای جهانی، نیاز به شناخت جامع بازارهای هدف جهت اتخاذ برنامههای بازاریابی اهمیت چشمگیری دارد. یکی از مولفههای اثرگذار در انتخاب استراتژیهای بازاریابی در سطح بینالمللی بررسی ساختار بازار کشورهای واردکننده است. لذا این مطالعه دو هدف اصلی تعیین ساختار بازار کشورهای مهم واردکننده زعفران ...
بیشتر
با توجه به رقابت روزافزون در بازارهای جهانی، نیاز به شناخت جامع بازارهای هدف جهت اتخاذ برنامههای بازاریابی اهمیت چشمگیری دارد. یکی از مولفههای اثرگذار در انتخاب استراتژیهای بازاریابی در سطح بینالمللی بررسی ساختار بازار کشورهای واردکننده است. لذا این مطالعه دو هدف اصلی تعیین ساختار بازار کشورهای مهم واردکننده زعفران و سپس بررسی اثر این متغیر بر صادرات زعفران ایران را جهت پیشبرد ادبیات پژوهش در حوزه صادرات زعفران به عنوان یکی از مهمترین محصولات صادراتی بخش کشاورزی ایران دنبال کرده است. جهت دستیابی به این اهداف از شاخص هرفیندال-هیرشمن برای محاسبه ساختار بازار و الگوی جاذبه برای تعیین نوع اثرگذاری متغیر بر صادرات ایران در دوره زمانی 2017-2001 استفاده شده است. نتایج ساختار بازار نشان داد که از میان 16 کشور اصلی واردکننده زعفران هیچ کشوری دارای ساختار رقابت کامل نبوده و در همه بازارها درجهای از انحصار وجود دارد. همچنین نتایج تغییرات ساختار بازار کشورهای واردکننده زعفران در دو دوره زمانی 2010-2001 و 2017-2011 نشان داد که ساختار بازار 7 کشور آرژانتین، چین، آلمان، ژاپن، اسپانیا، سوئد و امارات متحده عربی انحصاریتر شده است و 9 کشور دیگر ساختار رقابتیتری پیدا کردهاند. براساس نتایج الگوی جاذبه، متغیر ساختار بازار کشورهای واردکننده اثر معنیداری بر صادرات زعفران ایران داشته است و رقابتیتر شدن بازارهای هدف موجب کاهش صادرات زعفران ایران شده است. از این رو، با توجه به رقابتیتر شدن بازارهای هدف زعفران، پیشنهاد میشود که صادرکنندگان بر بهبود مولفههای رقابتی خود در بازارها به ویژه بستهبندی توجه بیشتری نمایند. به طوری که مطابق با استانداردهای جهانی، باید بستهبندی براساس نوع کیفیت محصول انجام شود و اطلاعات کاملی به مشتریان ارائه کند.
سایر موضوعات مرتبط با زعفران
حامد کاوه؛ امیر سالاری
چکیده
مفهوم کیفیت محصولات کشاورزی در دهههای اخیر تغییرات زیادی داشته و کیفیت ماده خام بعنوان یک پیشنیاز ضروری کیفیت محصول نهایی و فرآوریشده در نظر گرفته میشود. با هدف طبقهبندی کیفی مراکز مهم تولید زعفران در استانهای خراسان رضوی و جنوبی، بررسی اجزای اصلی تعیین کننده بازارپسندی و کیفیت زعفران (کروسین، پیکروکروسین و سافرانال) ...
بیشتر
مفهوم کیفیت محصولات کشاورزی در دهههای اخیر تغییرات زیادی داشته و کیفیت ماده خام بعنوان یک پیشنیاز ضروری کیفیت محصول نهایی و فرآوریشده در نظر گرفته میشود. با هدف طبقهبندی کیفی مراکز مهم تولید زعفران در استانهای خراسان رضوی و جنوبی، بررسی اجزای اصلی تعیین کننده بازارپسندی و کیفیت زعفران (کروسین، پیکروکروسین و سافرانال) با استفاده از روش (طیف نور سنجی فرابنفش – مرئی) و استاندارد ISO/TS 36322 انجامشد. از 14 مرکز تولید زعفران در استانهای خراسان رضوی و جنوبی شامل (صفی آباد، قاینات، کاشمر، تربتحیدریه، خلیلآباد، بردسکن، شهنآباد، چخماق، تربتجام، فیضآباد، سبزوار، سرایان، تقیآباد و بیرجند) نمونهگیری انجام گرفت. برداشت، جداسازی کلاله و خشک کردن در تمامی نمونهها بهطور یکسان انجام شد. مقایسه نتایج بدست آمده با استاندارد ملی و استاندارد ایزو نشان داد که مقدار سافرانال در همه مناطق مورد بررسی از استاندارد ایزو و ملی ایران پایینتر بود. برای پیکروکروسین همه مناطق مقادیر بالاتری از استاندارد ایزو داشتند اما مناطق 2،10،11 و 12 نتوانستهاند حداقل استاندارد ملی را کسب کنند و محصول تولیدی در مناطق 5، 8 و 9 نیز در مرز استاندارد قرار داشت. منطقه 12کمترین مقدار کروسین را داشت که از استاندارد ایزو نیز پایینتر بود. مناطق 2، 5، 10 و 14 نیز مقادیر کروسین پایینتر از استاندارد ملی ایران داشتند.