اقتصاد و بازاریابی
تحلیل رقابت پذیری بنگاه های صادرکننده زعفران ایران در بازارهای جهانی

سید حسین محمدزاده؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 261-276

https://doi.org/10.22048/jsat.2019.174203.1337

چکیده
  تجارب چندساله اخیر ایران نشان می­دهد که تکیه اقتصاد به درآمد حاصل از فروش نفت خام، بی­ثباتی درآمد صادراتی را به­دنبال دارد. به­منظور کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام، جهت­گیری سیاست­های صادراتی باید به سود صدور کالاهای غیرنفتی از جمله صادرات محصولات کشاورزی تغییر یابد. زعفران یکی از اقلام مهم صادراتی ایران است ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
ارزیابی عملکرد مدل هیبرید شبکه عصبی مصنوعی-ﺧﻮد ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺟﻤﻌﻲ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻣﺘﺤﺮک (ARIMA-ANN) در پیش‌بینی صادرات زعفران ایران

محمد رضا کهنسال؛ امیرحسین توحیدی

دوره 5، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 393-405

https://doi.org/10.22048/jsat.2017.34978.1114

چکیده
  زعفران ایران از لحاظ کمی و کیفی از جایگاه نمایانی در سطح بین­المللی برخوردار است و با بهره­گیری از ظرفیت موجود می­توان درآمدهای صادراتی حاصل از آن را به­طور قابل ‌ملاحظه‌ای افزایش داد. از سوی دیگر، پیش­بینی فروش بر اساس تجزیه ‌وتحلیل سری زمانی یک عنصر بسیار مهم در طراحی و اجرای استراتژی­های بازاریابی در عرصه­ی بین­المللی ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
برنامه عملیاتی برندسازی محصول زعفران ایران

ابوالفضل معصوم زاده؛ ابوالقاسم ابراهیمی؛ جعفر شمسی؛ خلیل دهنوی

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 39-68

https://doi.org/10.22048/jsat.2014.4817

چکیده
  با وجود تولید و صادرات گسترده محصول زعفران ایران، می‌توان گفت هیچ برند قدرتمند و معتبری در بازار جهانی از زعفران ایران مشاهده نمی‌شود. به عبارت دیگر نبود برندهای قدرتمند از زعفران ایران در بازارهای جهانی باعث شده تقریباً هیچ نامی از ایران در این زمینه وجود نداشته باشد.  از این رو آگاهی از اهمیت و جایگاه برندسازی برای محصولات صادراتی ...  بیشتر