اقتصاد و بازاریابی
بررسی اثر تخصصی شدن واردکنندگان زعفران بر صادرات ایران

سارا باغبان حقیقی؛ علیرضا ثانی حیدری؛ حامد رفیعی؛ میلاد امینی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اردیبهشت 1401

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2022.305909.1439

چکیده
  چکیده کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشور از طریق افزایش تولید، صادرات، اشتغال و تأمین نیازهای غذایی دارد. از اینرو، با توجه به اهداف راهبردی کشور به منظور توسعه صادرات غیرنفتی‌‌، محصول زعفران یکی از محصولات مهم صادراتی بخش کشاورزی ایران به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر با کاهش صادرات در بازارهای هدف رو به رو بوده است. از سوی دیگر پیچیدگی‌های ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی رابطه نوسانات قیمت گواهی سپرده کالایی و حجم معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران

سید میثم جلیلی؛ اکبر میرزاپور باباجان؛ بیت اله اکبری مقدم؛ آرش هادی زاده میارکلائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 تیر 1401

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2022.317577.1444

چکیده
  با معرفی گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران، این پژوهش سعی در شناخت عوامل موثر بر نوسانات قیمت آن و از جمله تأثیر حجم معاملات آتی و ارتباط دوسویه بین این دو در جهت بررسی آزمون فرضیه ترکیب توزیعها MDH و فرضیه ورود متوالی اطلاعات SIAH می نماید. به این منظور از روش بررسی وجود رابطه علیت خطی و غیر خطی بین دو متغیر فوق استفاده و داده ها به ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
سنجش کارایی صادرات زعفران ایران

حسین محمدی؛ میلاد امینی زاده؛ حنانه آقاصفری

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 69-83

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2022.297596.1432

چکیده
  کارایی صادرات بیانگر فاصله میزان صادرات واقعی صادرکنندگان از ظرفیت صادراتی بالقوه آن­ها در بازارهای هدف است که امروزه سنجش آن اهمیت قابل توجهی در راستای توسعه صادرات و تحلیل رقابت­پذیری آن­ها دارد. صادرات زعفران به عنوان با ارزش­ترین محصول کشاورزی جهان، اهمیت زیادی برای ایران دارد که در سال­های اخیر با کاهش­ روبرو بوده ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
پایداری صادرات زعفران ایران در بازارهای جهانی و عوامل مؤثر بر آن

فائزه مرتضائی مقدم؛ تکتم محتشمی؛ علیرضا کرباسی؛ فاطمه رستگاری پور

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 85-96

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2022.105114.1270

چکیده
  با در نظر گرفتن ماهیت پویای موجود در صادرات زعفران کشور، تحلیل در خصوص رشد صادرات این محصول بر پایه اختلاف بین ارزش‌های صادرات بین دو زمان مشخص، درک درستی از ثبات در روابط تجاری میان ایران و کشورهای طرف صادرات را نمی­دهد. با توجه به اهمیت صادرات زعفران، این مطالعه به بررسی روابط صادراتی این محصول طی دوره زمانی 97-1376 با بهره‌گیری از ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
اندازه‌گیری تمایل به پرداخت زعفران کاران برای بنه استاندارد زعفران

تکتم محتشمی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 295-310

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2021.217922.1380

چکیده
  با توجه به اهمیت بنه (پیاز) زعفران در بهبود عملکرد محصول، اقدام به عرضه بنه گواهی‌شده که استانداردهای موردنیاز برای تضمین عملکرد بالای تولید به‌ویژه در سال‌های نخست کشت رادار است، ضروری است. با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر بازار رسمی برای این محصول (بنه گواهی‌شده زعفران) وجود ندارد، در این مطالعه تلاش شد با بهره‌گیری از روش ارزش‌گذاری ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی عوامل مؤثر بر تمایل کشاورزان زعفران‌کار برای آزمون کنترل کیفیت محصول

علیرضا کرباسی؛ محمود صبوحی صابونی؛ بهاره زندی دره غریبی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 311-322

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2021.244578.1406

چکیده
  این مطالعه در راستای ارتقاء سطح طبقه‌بندی کیفی محصول زعفران و افزایش سود کشاورزان با ایجاد بازار فرضی به بررسی عامل‌های مؤثر بر انتخاب و میزان تمایل به پرداخت کشاورزان برای انجام آزمون کیفیت زعفران با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط و پرسش انتها – باز پرداخته است. داده‌های موردنیاز با تکمیل پرسشنامه از یک نمونه تصادفی 170 نفر ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بخش‌بندی منفعتی بازار زعفران ایران با استفاده از الگوریتم‌های خوشه‌بندی قطعی و فازی در مشهد

امیرحسین توحیدی؛ محمد قربانی؛ علیرضا کرباسی؛ احمدرضا اصغرپور ماسوله؛ بهروز حسنی-مهموئی

دوره 9، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 193-208

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2020.225513.1388

چکیده
  زعفران یکی از محصولات کشاورزی مهم و ارزشمند ایران به شمار می­رود و برای رشد بازار آن لازم است که به ترجیحات مصرف­کنندگان این محصول توجه شود. مصرف­کنندگان دارای نیازها و خواسته­های متفاوتی می­باشند و با بخش­بندی منفعتی بازار زعفران، شرکت­ها می­توانند از ترجیحات مصرف­کنندگان در هر بخش از بازار درک صحیحی داشته باشند. ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
علل و پیامدهای ائتلاف برندهای زعفران صادراتی ایران

رضا لطفی؛ صمد عالی؛ مرتضی محمودزاده؛ محمد فاریابی

دوره 9، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 209-224

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2021.240983.1405

چکیده
  ایران بزرگ‌ترین تولید‌کننده و صادرکننده زعفران در جهان است اما در طی سال‌های اخیر سهم ایران از بازار جهانی این محصول استراتژیک ملی در حال افول بوده است. در حال حاضر برندهای زعفران صادراتی ایران در مقایسه با برندهای سایر کشورها که عمدتاً وارد کننده زعفران ایران هستند از جایگاه رقابتی مناسبی برخودار نیستند. به‌باور اکثر صاحب­نظران ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی عوامل مؤثر بر ترجیحات مصرف کنندگان زعفران

امیرحسین توحیدی؛ محمد قربانی؛ علیرضا کرباسی؛ احمدرضا اصغرپور ماسوله؛ بهروز حسنی-مهموئی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 91-106

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2020.221935.1384

چکیده
  امروزه با توجه به شدت رقابت و تغییرات مداوم در شرایط محیطی، شناسایی نیازها و خواسته های مصرف کنندگان برای کسب مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و بین المللی امری ضروری می باشد. زعفران یکی از محصولات کشاورزی مهم و ارزشمند ایران به شمار می رود و برای رشد بازار آن لازم است که به ترجیحات مصرف کنندگان این محصول توجه شود. لذا، هدف اصلی این مطالعه ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی عوامل مؤثر بر تمایل زعفران کاران به کشت زعفران ارگانیک

محمد رضا کهنسال؛ ملیحه شیبانی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 107-119

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2020.233393.1398

چکیده
  در دهه های اخیر با توجه به فراگیر شدن کشاورزی ارگانیک در سراسر دنیا، اهمیت سلامت خاک، انسان و اکوسیستم، تولید غذای ارگانیک و سالم برای جمعیت رو به رشد و افزایش سهم کشوری در بازارهای جهانی محصولات ارگانیک، توسعه کشاورزی ارگانیک در ایران رواج یافته است. به همین منظور در این مقاله تلاش شده است تا میزان تمایل به دریافت زعفران کاران برای ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی الگوی تخصصی شدن صادرات زعفران ایران در بازارهای هدف

میلاد امینی زاده؛ حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی

دوره 8، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 609-624

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2020.220554.1383

چکیده
  تئوری­های تجارت بین­المللی بر تخصصی شدن کشورها تأکید داشته و شرط انتفاع از تجارت را تخصصی شدن عنوان کرده­اند. ایران در صادرات زعفران به عنوان یکی از محصولات مهم و ارزآور کشور به بازارهای هدف با نوسانات و تغییراتی روبرو بوده است که تخصصی شدن در این بازارها را با تردید روبرو کرده است. از این رو، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
تعیین ساختار بازارهای هدف زعفران و تحلیل اثرگذاری آن بر صادرات ایران

ناصر آسیابانی؛ حامد رفیعی؛ میلاد امینی زاده؛ الهام مهرپرور حسینی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 421-426

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2020.217710.1379

چکیده
  با توجه به رقابت روزافزون در بازارهای جهانی، نیاز به شناخت جامع بازارهای هدف جهت اتخاذ برنامه­های بازاریابی اهمیت چشمگیری دارد. یکی از مولفه­های اثرگذار در انتخاب استراتژی­های بازاریابی در سطح بین­المللی بررسی ساختار بازار کشورهای واردکننده است. لذا این مطالعه دو هدف اصلی تعیین ساختار بازار کشورهای مهم واردکننده زعفران ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و بین‌المللی زعفران ایران

امیرحسین توحیدی؛ محمد قربانی؛ علیرضا کرباسی؛ احمدرضا اصغرپور ماسوله؛ بهروز حسنی-مهموئی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 461-477

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2020.211678.1373

چکیده
  فقدان استراتژی مشخص رقابتی یکی از مشکلات مهم شرکت­های زعفران ایرانی در بازارهای داخلی و بین­المللی برای کسب مزیت رقابتی است. لذا، رتبه­بندی عوامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و بین­المللی زعفران ایران هدف اصلی این مطالعه می­باشد. برای این منظور، با در نظر گرفتن نظریه‌ی موقعیت بازار و دیدگاه منبع-محور، در این ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
تحلیل رقابت پذیری بنگاه های صادرکننده زعفران ایران در بازارهای جهانی

سید حسین محمدزاده؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 261-276

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2019.174203.1337

چکیده
  تجارب چندساله اخیر ایران نشان می­دهد که تکیه اقتصاد به درآمد حاصل از فروش نفت خام، بی­ثباتی درآمد صادراتی را به­دنبال دارد. به­منظور کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام، جهت­گیری سیاست­های صادراتی باید به سود صدور کالاهای غیرنفتی از جمله صادرات محصولات کشاورزی تغییر یابد. زعفران یکی از اقلام مهم صادراتی ایران است ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
سنجش نگرش کشاورزان نسبت به کشاورزی پایدار و تأثیر آن بر بهره‌وری کل عوامل تولید؛ مطالعه موردی کشت‌بوم‌های زعفران شهرستان گناباد

آرش دوراندیش؛ محمدرضا رمضانی؛ میلاد امینی زاده

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 99-177

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2019.169646.1335

چکیده
  افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی امری ضروری است و با روند رو به رشد جمعیت، نیاز به ابداع سیستم‌های با بهره‌وری بالا پررنگ‌تر می‌شود، اما فعالیت‌های زراعی همواره با آثار زیست محیطی همراه بوده است. بنابراین دو مقوله بهره‌وری و پایداری کشاورزی باید به صورت همزمان مورد توجه قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر بهره‌وری ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
عوامل مؤثر بر مدیریت ریسک کشاورزان زعفران‌کار (مطالعه موردی: شهرستان قاینات)

سید مهدی حسینی؛ امیر دادرس مقدم؛ علیرضا کرباسی؛ احمد وندکی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 119-129

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2019.132153.1301

چکیده
  ریسک در فعالیت‌های کشاورزی، تأثیر بسزایی در تولیدات کشاورزی دارد و ریسک تولید کشاورزان بر اقتصاد خانوار به تبع آن بر اقتصاد جامعه اثر گذار است. از این­رو شناسایی عوامل و تعیین کننده­های مهم مؤثر بر مدیریت ریسک کشاورزان از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار بر ریسک زعفران­کاران قاینات صورت گرفته ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
ارزیابی اثر عضویت ایران در موافقت‌نامه‌های تجاری بر صادرات زعفران

میلاد امینی زاده؛ علیرضا کرباسی؛ اندیشه ریاحی؛ محمدرضا رمضانی

دوره 7، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 537-549

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2019.127121.1292

چکیده
  امروزه کشورهای در حال توسعه به منظور دستیابی به بازارهای هدف ایمن‌تر و کاهش موانع تجاری، سعی به حضور در توافق‌نامه‌های تجاری دارند. ایران نیز در موافقت‌نامه‌های تجاری سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) و نظام جهانی ترجیحات تجاری (GSTP) حضور دارد. با وجود آن که به طور عمومی این باور وجود دارد که حضور در موافقت‌نامه‌های تجاری به طور کلی ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
الگوی برنامه ریزی توسعه کشت زعفران با تأکید بر مدیریت منابع آبی

بهاره زندی دره غریبی؛ علیرضا کرباسی؛ تکتم محتشمی

دوره 7، شماره 3 ، مهر 1398، ، صفحه 397-410

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2018.105171.1271

چکیده
  پایین بودن بازدهی آب مصرفی در بخش کشاورزی اتخاذ استراتژی‌های بهینه‌سازی الگوی کشت و لذا مصرف آب را، به‌خصوص در مناطق کم‌آبی همچون کشور ایران ضروری کرده است. زعفران می‌تواند محصولی مناسب ازنظر صرفه‌جویی در مصرف آب باشد. هدف از اجرای این مطالعه بررسی تأثیر توسعه کشت زعفران بر تخصیص منابع آب و افزایش درآمد کشاورزان از طریق به‌کارگیری ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی عوامل موثر بر صادرات زعفران ایران به کشورهای بریکس (رهیافت پانل دیتا)

محمد آقاپور صباغی

دوره 7، شماره 3 ، مهر 1398، ، صفحه 411-420

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2018.127233.1293

چکیده
  تحلیل عوامل موثر بر صادرات به‌ویژه در ارتباط با بازارهای جدید در بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر رشد و توسعه صادرات محصولاتی مانند زعفران است. تحقیق حاضر باهدف بررسی عوامل اثرگذار بر صادرات زعفران ایران به کشورهای بریکس انجام‌یافته است. برای این منظور مدل داده‌های پانل در دوره زمانی 2015-1990 به کار گرفته‌شده است. نتایج برآورد ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
برآورد هزینه‌های زیست‌محیطی انتشار گازهای گلخانه‌ای در مزارع زعفران (مطالعه موردی شهرستان تربت‌حیدریه)

امین نظام الاسلامی؛ لیلی ابوالحسنی؛ ناصر شاهنوشی؛ علیرضا کرباسی؛ داریوش خضری

دوره 7، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 275-283

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2018.101427.1264

چکیده
  تولید زعفران به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین محصول کشاورزی و دارویی جهان، دارای مزیت نسبی بالایی می‌باشد. با توجه به اهمیت تولید این محصول در ایران به‌عنوان یک کالای مهم صادراتی غیرنفتی و راهبردی، برآورد هزینه‌های غیرمستقیم زیست‌محیطی مربوط به انتشار گازهای آلاینده آن ضروری است. هدف از این مطالعه محاسبه برآورد هزینه‌های زیست‌محیطی ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی سیاست توسعه کشت زعفران در راستای کاهش مصرف آب در دشت مشهد

مرتضی اشرفی؛ محمود هوشمند؛ محمد رضا لطفعلی پور؛ کامران داوری

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 111-123

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2018.92655.1247

چکیده
  دشت مشهد در استان خراسان رضوی و جزو دشت‌های ممنوعه و ممنوعه‌ی بحرانی است. با عنایت به اینکه در اثر بهره‌برداری‌های بی‌رویه و غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی، سـطح آب زیرزمینـی در آن بـه تدریج پایین رفته و با کسری مخزن مواجه شدهاست ، انتخاب استراتژی‌های مناسب برای کاهش مصرف آب در این دشت ضروری است. سیاست‌های متنوعی برای کاهش مصرف آب ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
اثر شوک درآمدهای نفتی بر صادرات زعفران ایران

سید حسین محمدزاده؛ علیرضا کرباسی

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 125-136

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2018.44171.1128

چکیده
  درآمدهای نفتی نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد. درطی سال­های گذشته، به­طور متوسط 60% درآمد دولت و 80% درآمد صادرات ایران از نفت­وگاز بوده است. از دیگرسوی ایران به­عنوان بزرگ­ترین صادرکننده زعفران بخش قابل توجهی از ارزش صادراتی جهانی این محصول را به خود اختصاص داده است. با توجه به تأثیر­گذاری درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران به عنوان ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی نقش تحریم‌های تجاری و بحران اقتصادی جهانی بر صادرات زعفران ایران

آرش دوراندیش؛ میلاد امینی زاده؛ اندیشه ریاحی؛ الهام مهرپرور حسینی

دوره 6، شماره 4 ، دی 1397، ، صفحه 499-511

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2017.85769.1231

چکیده
  زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی کشاورزی ایران است که در سال‌های اخیر نتوانسته جایگاه خود را در بازار جهانی حفظ و تقویت کند. دو پدیدة تحریم‌های تجاری اتحادیة اروپا علیه ایران (2014-2006) و بحران اقتصادی جهانی (2009-2007) به ترتیب به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد و جریان تجاری ایران اثرگذار بوده‌اند. با توجه به روند نامعلوم تحریم‌های ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
کاربرد پروفیل ریسک در مدیریت ریسک محصول زعفران

الناز نجاتیان پور؛ محمد قدوسی؛ جواد حسن پور

دوره 6، شماره 4 ، دی 1397، ، صفحه 513-529

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2018.92906.1249

چکیده
  کشاورزی بدلیل وابستگی به متغیرهای بیولوژیکی و شرایط اقلیمی دارای شرایط ویژه ایی است. رفتار این متغیرها تاثیر چشمگیری بر روی عملکرد محصولات کشاورزی و درآمد کشاورز دارد. بنابراین در این بخش تشخیص و ارزیابی ریسک ها برای تصمیم گیری صحیح و دستیابی به نتایج درست بسیار حائز اهمیت است. تربت حیدریه مهمترین مرکز کشت و تولید زعفران در خراسان ...  بیشتر

اقتصاد و بازاریابی
بررسی راهبردهای قیمت گذاری زعفران با رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک

فاطمه پیرملک؛ علیرضا کرباسی؛ محمد قربانی؛ فاطمه رستگاری پور

دوره 6، شماره 3 ، مهر 1397، ، صفحه 355-366

http://dx.doi.org/10.22048/jsat.2017.92171.1245

چکیده
  زعفران با توجه به قدرت ایجاد اشتغال بالا و ایجاد درآمد مناسب به عنوان یک محصول مهم برای کشاورزان استان­ خراسان رضوی به حساب می‏آید. وجود مسائل و مشکلات پیش­روی زعفران­کاران در زمینه بازاریابی و صادرات باعث گردیده این محصول به‌رغم کیفیت مرغوب، از وضعیت مناسبی در بازار جهانی برخوردار نباشد. لذا بررسی آمیخته بازاریابی قیمت به ...  بیشتر